Dua hari bersatu bersama penggerak Teach For The Needs, sebuah
pertubuhan yang menjalankan perkhidmatan tuisyen percuma kepada anak
sekolahan yang tercicir, berhadapan kemiskinan dan masalah pembelajaran
membuka paradigma baru kepada saya dalam mencari makna memberi.
Mungkin ada yang mempertikaikan mengapa kami bergabung di KL Alternative Books yang menjadi ruang puak liberalis, pluralis, sosialis, anti-establishment dan berhaluan kiri mempamerkan produk mereka? Tidak, kami tidak bergabung, kami cuma menggunakan platform. Malah, kita perlu sedar yang pendidikan seharusnya diberi sama rata kepada semua orang jika kita tidak mahu mereka menjadi liberalis, pluralis, sosialis, anti-establishment dan berhaluan kiri. Bukankah itu suatu ironi?
Berbual dengan para guru dan sukarelawan menyedarkan saya akan kepincangan yang berlaku dalam sistem pendidikan. Banyak pendedahan yang mengejutkan dan menyedihkan diceritakan sendiri oleh guru-guru yang prihatin yang sekaligus menyebabkan mereka menggerakkan TfTN. Itu belum lagi guru yang berhadapan dengan masalah autisme dan dyslexia, dimana ibu bapa mereka sendiri tidak mengaku anak mereka mengalami kelemahan tersebut. Jika anda sudah menonton filem Taare Zamen Par, anda akan segera insaf dan kecewa dengan sikap mereka yang menjadikan kecacatan atau kelematan sebagai hukuman untuk mereka dikesampingkan dari menerima pendidikan yang sempurna.
TfTN menyatukan guru dan bukan guru yang meliputi pensyarah, ahli terapi (occupation therapist - Oh, Google it!), pekerja kolar biru yang sedia berkhidmat dan mahasiswa yang sedia membantu. Kami hanya mempunya hati nurani sedangkan guru-guru ini menyumbangkan tenaga secara percuma, disamping masa dan emosi yang diratah-ratah oleh anak-anak yang masih merangkak membaca dan mengeja.
Malah, tidak mengejutkan juga tuisyen percuma ini tidka mendapat sokongan dari ibu bapa. Anak mereka sedia lemah dan tercicir, tetapi masih tidak mahu dilepaskan untuk berlajar. Apa yang anda lakukan jika berhadapan dengan situasi ini?
TfTN mengajar saya erti memberi yang sebenar. Jika sebelum ini penglibatan bersama NGO kelihatan hanya dipermukaan, kali ini saya benar-benar diajak masuk dan menyelam ke dalam permasalahan sebenar. Bagaimana mahu mengajar murid yang sudah darjah enam tetapi masih belum kenal huruf? Bagaimana mahu menunjukkan apa itu laptop dan internet kepada pelajar bandar yang tidak menerima perkhidmatan jalur lebar. Ketepikan pemberian netbook percuma kepada pelajar sekolah - mereka di tengah Kuala Lumpur tetapi tidak tahu internet apatah lagi Facebook. Tidakkah ini menyebabkan anda menggeleng kepala beberapa kali?
Malaysia, TfTN akan membantu anak bangsa anda!
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari
Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...
-
Terdengar lagu ini dalam kereta ketika memandu ke pejabat pagi tadi. Bait-bait liriknya indah di telinga dan sedap dibibir. Cepat-cept cari ...
-
Judul :Saga Penulis : Abdul Talib Mohd Hassan Penerbit : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd Cetakan :15, 1998Tebal : 388 ISB...
-
Hujung minggu yang lalu saya menghadiri aktiviti perkhemahan di Hutan Lipur Lentang, Karak atas undangan sebagai Pembantu Jurulatih. Saya di...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan