Ahad, November 16, 2008

Hantu?

Saya jarang menonton tv. Malam, jika tidak membaca, saya menulis. Kalau bukan menulis, saya tidur. Kalau tidur awal, lima atau enam jam berikutnya saya terjaga, dan bangun untuk membaca dan menulis lagi. Ataupun keluar melihat orang, juga berbual dengan seorang sahabat yang sering mengisahkan kehidupannya yang mengesankan pada satu sisi yang berbeza dengan diri saya.[Banyak realiti hidup saya pelajari darinya].

Ramai hairan saya boleh meninggalkan tv, tetapi memadailah saya memasang telinga mendengar siaran yang di pasang teman serumah di ruang luar bilik. Mereka senang melayan siaran melekakan seperti konsert AF yang berulang kali di tonton atau rancangan ringan lain, yang sudah pasti tidak boleh masuk dengan diri saya. Maka eloklah mengalah, beri ruang kepada mereka bersantaian sambil saya terus tenggelam dengan diri sendiri.

Sabtu lalu, saya berkesempatan menonton kerana ditinggalkan seorang diri. Astro tiada National Geographic, tiada APL, tiada History, tiada ESPN atau ASS. Membosankan. Lalu saya habiskan dengan menonton Oprah, kemudian filem For One More Day.



Filem ini berdasarkan sebuah novel karya Mitch Albom menggunakan judul yang sama. Kisahnya ringan, tidak memberatkan tetapi menarik. Secara ringkasnya, ia berkisarkan kehidupan seorang lelaki yang pemabuk dan akhirnya putus asa terhadap kehidupan. Dia mahu membunuh diri kerana tidak tahan dengan hidup yang dirasakan tidak memihak kepadanya. Dalam perjalanan ke suatu tempat untuk menembak kepalanya (bunuh diri), dia kemalangan. Disinilah segala-galanya bermula. Chick Benetto bertemu semula dengan ibunya yang sudah meninggal. Antara percaya dan tidak, dia dibawa ibunya bertemu beberapa orang yang dekat dengan ibunya, sekaligus memberi jawapan terhadap persoalan yang tidak pernah terjawab sepanjang kehidupannya. Lebih-lebih lagi perceraian ibu bapanya yang tidak pernah di ketahui sebabnya sehinggakan dia sering menyalahkan ibunya yang menyebabkan ayahnya meninggalkan keluarga.

Ya, kisah ini mudah difahami dan tidak kompleks. Tetapi saya tertarik dengan jalan ceritanya yang menarik dan lakonan yang mantap. Riak wajah pelakonnya, biarpun tanpa dialog menjadikan kita memahami apa yang tersirat di hati dengan latar suasana yang tidak serabut. Ia sebuah adaptasi yang menarik dan tidak membebankan penonton.

Sesuatu yang saya fikirkan disini ialah kesempatan seseorang itu bertemu kembali dengan orang yang telah mati. Mungkin satu kebetulan kepada Chick, menyebabkan dia menyedari segala kesilapan menyalahkan ibunya adalah perbuatan yang salah. Dia berpeluang membetulkan kekhilafan lampau dan memohon ampun sebelum berakhirnya nafas. Dia juga dapat memulakan hidup yang baru dan kembali kepada kehidupan normal. Walaupun tidak masuk akal, atau mungkin sekadar satu imaginasi, tetapi siapa percaya ada juga yang pernah melalui keadaan sedemikian lalu dapat membebaskan dirinya dari dosa silam dan kekesalan lampau. sama ada hantu atau memang realiti, itulah hakikat kehidupan.


.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

For One More Day dah difilemkan? Wah, kenapa saya tak tau?

ryann berkata...

novelnya best

Norziati Mohd Rosman berkata...

Tuan Tanah ketinggalan menontonnya?

Ryann...nanti bolehlah saya cari novelnya. Terima kasih

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...