Isnin, April 20, 2009

Laporan Pesta Buku 2009 - Siri 1


Pesta Buku 2009 sudah bermula. Ahad lalu, saya menjejakkan kaki ke PWTC. Hajat mahu melihat-lihat, berjalan-jalan tetapi sempat juga membeli beberapa buah majalah sebagai bacaan tambahan dan mencerna ilmu dan idea. Kemudian ke Forum Sai Fai (sains fantasi, saya selalu terkeliru dengan sains fiksyen). Ahli panel ialah Ahmad Patria Abdullah, Nizam Zakaria, Firdaus Ariff dan sekuntum bunga, Nisah Haron.


Saya tidak minat genre sai-fai, sama ada berbentuk bacaan atau visual. Tanyalah apa sahaja bentuk cerita, Matrix, Lord of The Rings atau Harry Porter, tak pernah habis saya tonton. Apatah lagi buku. Harry Porter yang saban tahun saya hangkut dari Pesta Buku untuk adik tak pernah pun habis dibaca walau muka pertama. Mungkin kerana tidak berapa mendalami sains apatah lagi menyelami dunia fantasi, tetapi saya tahu amatlah rugi jika terus mengenepikan genre sains fantasi. Terima kasih kepada PTS yang menganjurkan forum yang amat berilmu dan bermanfaat dengan ahli panel yang begitu berpengalaman melontar idea dan pendapat.


Penulis is the worst job ever (in Malaysia). Orang yang menulis di Malaysia ialah orang yang sayangkan penulisan - Ahmad Patria Abdullah


Pengarang harus ada dua – jatidiri dan ideologi - Nisah Haron


Inggeris ketika menjajah tidak pernah usik tulisan jawi atau bahasa Melayu, tetapi selepas merdeka orang kita sendiri (Melayu) sendiri yang bunuh tulisan jawi dan (akan) hapuskan bahasa Melayu - Nisah Haron


Sastera di PTS adalah mencipta realiti – Pn Ainon


Kita telah dikotak-kotakkan oleh penjajah. Kita harus keluar dari kotak itu. - Nisah Haron


Siri kedua Laporan Pesta Buku akan di terbitkan menjelang berakhirnya Pesta Buku.


.


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...