Rabu, Mei 05, 2010

Buku: The Alchemist (Sang Alkemis)

Novel The Alchemist adalah antara buku yang saya beli di Jakarta sewaktu kembara saya ke sana hujung tahun lalu. Buku ini diterbitkan oleh PT Gramedia Pustaka Utama, dijual pun oleh Gramedia sendiri, dan tertulis catatan saya pada buku, ia dibeli di Gramedia Grand Indonesia, antara toko buku milik Gramedia terbesar yang pernah saya coretkan sebelum ini.

Novel yang diterjemahkan ke bahasa Indonesia dengan judul Sang Alkemis merupakan nukilan Paulo Coelho yang sangat terkenal. Secara ringkas, ia berkisar seorang pengembala kambing yang masih muda bernama Santiago. Nama Santiago ini di gunakan sekali sahaja pada ayat pertama novel dan sehingga ke muka surat terakhir, Coelho menggunakan panggilan nama ketiga - dia atau budak itu.

Walaupun menjadi pengembala, Santiago gemar membaca dan menggunakan masa dia bersama kambingnya untuk membaca buku yang tebal-tebal. Setahun sekali dia akan membawa kambingnya untuk dicukur bulunya dan dijual kepada seorang saudagar yang mempunyai seorang anak perempuan yang mengkagumi dirinya yang rajin membaca. Ketika membawa kambingnya bertemu saudagar dia mengalami mimpi yang sama selama dua malam berturut-turut. Ini menyebabkan dia bertemu dengan seorang perempuan yang boleh menafsirkan mimpi. Perempuan itu mengatakan bahawa di akan menemui harta karun di Piramid. Walaupun tidak percaya, dia kemudian di kejutkan dengan kata-kata seorang lelaki - yang mendakwa dirinya seorang raja  yang turut mengatakan perkara yang sama.

Perjalanannya bermula selepas itu. Dia berhasrat pergi ke Piramid bagi mencari apakah benar ada hara karun disana, tambahan pula si raja itu telah meyakinkannya akan nasib yang bakal dia terima di hari muka bertemankan dua biji batu yang boleh membantunya membuat keputusan yang objektif (maksudnya jawapan sama ada ya atau tidak). Dia menjual kambing, menggunakan wang tersebut sebagai tambang dari Andalusia ke Tangir (Algeria) danterus merentasi padang pasir di Mesir untuk ke Piramid. Dia menjangkakan perjalanan mengambil masa bebeapa hari tetapi bertukar dengan pelbagai pengalaman yang sangat bernilai sepanjang perjalanan. Dia menjadi pembantu kepada peniaga kristal sehingga membantu si peniaga menukar matlamat dan keinginannya untuk ke Tanah Suci Mekah.

Selepas setahun membantu sipeniaga kristal sehingga mempunyai perniagaan yang besar, dia mengikuti satu kafilah (karavan) ke Mesir bagi meneruskan impian mendapatkan harta karun tersebut. Dia menemui seorang lelaki Inggeris yang mahu mencari sang alkemis (ahli kimia barangkali) yang dikatakn boleh menukarkan apa sahaja logam kepada emas. Perjalanan mereka tersekat di sebuah oasis kerana berlaku perang antara suku yang menyebabkan mereka perlu menanti sehingga selesai. Namun begitu, di oasis inilah tanpa disangka sia anak ini menemui sang alkemis dan seorang gadis yang menyebabkan dia jatuh cinta. Sang alkemis membantunya keluar dari oasis, merentasi perang antara suku dan terus ke Piramid bagi mendapatkan harta karun yang tertanam di dasar padang pasir.

Cerita ini nampak ringkas tetapi mempunyai banyak perkara yang menyebabkan saya termenung lalu berfikir. Ibarat membaca buku motivasi atau The Law of Attraction atau The Secret, The Alchemist sebuah novel positif yang membawa kita percaya kepada diri, kepada gerak hati dan yakin terhadap segala tindak tanduk sendiri. Pesanan yang disampaikan oleh raja dan Sang Alkemis banyak membantu anak itu mengejar impiannya tanpa putus asa sehingga dia benar-benar mendapat harta yang tersimpan di perut bumi itu.

Antara kata-kata yang saya ambil dari Coelho ialah,"kalau seseorang sungguh-sungguh menginginkan sesuatu, seisi jagat raya bahu-membahu membantu orang itu mewujudkan impiannya." 

Ya, ia menarik aura prositif dari luar ke dalam diri, memberi keyakinan seterusnya mengukuhkan semangat bagi mencapai impian yang sebelum itu samar-samar. Mungkin perkara inilah yang menjadikan novel Coelho sebagai novel yang disebut-sebut seantero dunia. Tidak rugi saya membelinya tempohari biarpun versi PDF dalam bahasa Inggeris wujud dalam internet.

1 ulasan:

Shahrulrock berkata...

Syabas...Ziati dah melangkah. Lepas ni cari buku The Old Man And The Sea,lagi best.Kisah nelayan, susah payah redah lautan.Hemingway menggarap dengan begitu halus.Lelaki tua yang gagal menangkap ikan selama 84 hari, cuba lagi tanpa tahu erti kalah dan erti menyerah, kali ini dia ingin menangkap marlin(kalau tak silap).
Ada banyak hikmah, ada banyak falsafah.Saya selalu gunakan novel ini untuk sesi motivasi untuk training.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...