Khamis, Januari 13, 2011

Ulasan Buku: Perjuangan Muslim Patani

Sangat luka dengan sejarah Patani. Buku kecil ini, besar ilmu yang dikandung. Tatkala membaca, hampir semua ayat kalau boleh mahu saya gariskan. Dan eloklah saya nukilkan disini sebagai peringatan buat diri.

Ya, sejarah akan berulang sekiranya kita tidak belajar dari sejarah!

***


Saya terlupa untuk mengambil tahu tentang Patani. Terlupa. Tragedi Tak Bai dan Masjid Grisek walaupun memercikkan rasa kasihan tetapi tidak timbul pun sekelumit perasaan peduli terhadap keberadaan mereka. Walaupun tahu sepintas lalu akan sejarah besar negara ini tetapi seolah-olah tidak merasa ada keperluan. Mungkin sahaja terpengaruh dengan media yang lebih senang menutup derita mereka daripada menyiarkan tekanan dan kesengsaraan selama di bawah telunjuk Siam.

Buku kecil ini tidak cukup memberi cerita jelas akan derita yang di rasa oleh lima wilayah di Selatan Thailand. Wilayah Melayu. Wilayah Islam. Tetapi ia cukup mendatangkan derita pada diri, tatkala cuba menyelami betapa besarnya harga pengorbanan, dan mereka ini sebenarnya terpinggir di bumi sendiri. Diperkotak-katikkan. Di permainkan.

Patani yang di perkatakan adalah merujuk kepada lima buah wilayah di selatan Thailand - Patani, Narathiwat, Songkhla, Satun dan Yala. Hampir keseluruhan penduduknya beragama Islam dan dari keturunan Melayu. Tetapi selepas diserahkan oleh kolonial Inggeris kepada kerajaan Siam pada 1906 menerusi Perjanjian Bangkok, Patani menjalani proses Siamisasi / Thaisasi. Semakin keras layanan yang mereka terima hingga menyebabkan identiti masyarakat Melayu dan Islam terhapus. Mereka di larang menggunakan bahasa Melayu di sekolah, sekolah pondok yang menjadi nadi pendidikan di musnahkan atau dibakar. Guru agama di larang mengajar, di culik atau dibunuh. Sekolah pondok perlu didaftarkan dengan kerajaan, yang menyebabkan mereka perlu menerima guru kerajaan yang mengajar bahasa Thailand dan Buddha. Tulisan Jawi di larang. Pendidikan menjadi senjata dalam proses asimilasi budaya dan menghapuskan identiti Melayu Islam. Akibatnya, semakin kurang dari kalangan orang muda yang boleh berbahasa Melayu.

Perlu diingatkan penduduk selatan Thailand adalah berbeza dari warga Siam itu sendiri sama ada dari segi identiti mahupun sejarah. Apa yang dilakukan oleh para pemimpin mereka sangat menakutkan, apatah lagi mengambil kira peranan Thaksin dalam peristiwa Tak Bai dan Masjid Grisek yang dianggap kemuncak penderitaan. Tetapi, seteruk mana pun kejadian itu, masyarakat seperti tidak mengendahkannya walaupun itu telah menggugat rekod Thailand berkenaan hak asasi manusia.

Selepas itu, keadaan Patani tetap sama. Askar semakin ramai bersepahan di mana-mana bagi 'mengawal' keadaan. Kejadian pengeboman berlaku saban waktu. Penduduk takut-takut berbicara tentang agama. Buku di bakar, sekolah pondok di sekat. Ustaz dibunuh. Malah mereka sering mengingatkan diri untuk bersedia mati dimana-mana.

Di sebalik segala ujian wujud perasaan mahu merdeka, ingin kebebasan dan keamanan. Beberapa percubaan dipatahkan dan diakhiri dengan kematian. Walaupun begitu, saya sangat tertarik dengan perjuangan Tengku Mahmood Mahyiddeen, tokoh yang pernah saya kaji sosoknya. Beliau adalah anak kepada sultan Patani terakhir, Tengku Abdul Kadir Kamaruddin. Kita hanya mengenali beliau sebagai pengasas Force 136 yang gigih melawan Jepun. Rupanya ada kisah lebih besar dari tokoh ini yang tertutup oleh sejarah, yang tidak dibahaskan dan di sepikan dari arus wacana semasa. Sudah lama saya ingin memperkatakan Force 136 yang di tutup kisahnya, rupanya ada lagi yang hebat di sebalik perjuangan mereka!

Tidak ramai yang tahu apa yang sebenarnya berlaku di Patani. Kita masih belum mengerti derita mereka. Kalau pun kita mengatakan ISA itu akta purba, disana tiada langsung akta yang diguna pakai. Pada bila-bila masa mereka boleh ditahan. Pada bila-bila masa mereka boleh ditembak begitu sahaja. Nyawa amat murah di Patani.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Norziati,

Saya baru memiliki buku ni, minggu lepas. Membaca blurbnya sudah mampu menyebabkan saya sesak dan sebak.

Perlu mencari masa yang sesuai untuk menghayati baris demi baris.

Haryati

Norziati Mohd Rosman berkata...

Haryati,
Buku ini elok untuk berkenal-kenalan dengan Patani. Tetapi tidak cukup bagi mengetahui derita mereka yang panjangan walaupun ada di ceritakan sedikit.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...