Jumaat, Jun 15, 2012

Kepalang ajar

Semalam (Rabu) saya bepeluang duduk minum bersama seorang bakal guru. Sebenarnya dia sudah pun masuk mengajar ke sekolah dan akan menjadi guru penuh selepas tamat satu setengah tahun perguruan di maktab.

Banyak yang diceritakan, khususnya tentang sikap kurang ajar murid zaman sekarang - almaklumlah beliau mengajar di sekolah elit bandar. Ini diikuti dengan beban tugas guru yang bukan lagi isu kecil dan terpencil - guru mengajar dan menyiapkan tugas pentadbiran; tanggungjawab guru di kelas yang bukan sahaja mendidik tetapi mengajar. itu belum lagi dengan sikap guru yang culas dan tidak punya cita-cita besar - menjadi guru kerana tiada kerjaya lain yang melekat padanya.

"Pada hari-hari awal mengajar, saya terkena culture shock," dia ketawa. Saya pun ketawa. Dalam kepala, terlintas soalan yang menghairankan: sudah besar panjang dan berkeluarga pun boleh dikatakan kena culture shock di sekolah?

"Sampai satu masa, saya terfikir yang saya seperti menyesal memilih profesyen perguruan. Tapi oleh kerana minat dan impian saya sejak kecil, maka saya teruskan." Ya, bukan lagi bohongan, memang dia sejak dulu sibuk mengisi borang KPLI dan JQAF sehingga akhirnya betul-betul sangkut.

"Kita dah bekerja dengan beberapa syarikat yag besar dan bertaraf profesional. Kita dah kenal ramia orang, dah buat macam-macam kerja, dah biasa dengan kerja yang tersusun dan sistematik. Jadi bila saya masuk mengajar, saya hairan dan terkejut dengan budaya yang ada." Catatan dalam kepala saya:  profesyen perguruan tidak profesional. Patutlah cikgu sibuk dengan katalog pinggan mangkuk dan menjual kain pasang.

Dia bercerita lagi tentang beberapa polisi yang diperkenalkan oleh kerajaan terhadap institusi sekolah yang mendatangkan kelucuan. "Dahulu ada konsep guru penyayang. Kita faham itu bermaksud guru di hormati dan disayangi murid. Sekarang ini, konsepnya diperkenalkan kembali. Tetapi terbalik."  Dia ketawa. Saya menunggu, belum mahu ketawa.

"Guru mestilah bersikap penyayang terhadap murid dengan menunggu mereka di pintu pagar sekolah, membukakan pintu kereta dan mengajak mereka masuk ke kelas."

Saya tak jadi ketawa. "Bukankah itu menyebabkan aank murid memijak kepala gurunya di kemudian hari?" Dia mengangguk tapi saya menggeleng. Hairan.

"Sekarang setiap cikgu adalah cikgu disiplin." Dia ketawa. "Cikgu motivasi pun dah tak boleh nak motivasi pelajar. Mereka pun jadi guru disiplin. Cikgu macam tarzan. Malangnya kami tak boleh merotan. Ada pekeliling dikeluarkan khas untuk itu. Tak boleh cubit, tak boleh guna rotan, tak boleh itu tak boleh ini."

Saya mencebikkan bibir. Rasa kasihan bertimpa-timpa pula.

Dia bercerita lagi tentang kursus dan latihan yang perlu disertai setiap kali cuti sekolah. Kerja pentadbiran yang dibebankan ke bahu guru muda kerana guru senior tidak mahir menggunakankomputer. "Cikgu buat kerja pentadbiran ini pun disebabkan orang awam cemburu cikgu kerja sampai tengahari, ada cuti sekolah yang panjang dan tak ada beban kerja sampai perlu kerja lebih masa. Tetapi akhirnya, guru terbeban bukan dengan tugasan hakiki."

Saya menghela nafas panjang. Mengenali beberapa orang guru secara dekat mutakhir ini, masing-masng mengutarakan isu yang sama - beban tugasan guru. Tetapi selagi persepsi terhadap profesyen perguruan 'yang bekerja sampai tengahari sahaja' tidak dibuang, maka selama itulah guru akan menjadi penulis laporan yang baik dan pentadbir yang cemerlang tetapi mengkesampingkan tugas hakiki mendidik anak bangsa.


1 ulasan:

MARSLI N.O berkata...

Catatan Sdr tetap mulus dan jujur. Saya suka membacanya. Semoga akan ada novel baru Sdr yang terbit nanti.

MARSLI N.O

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...