Isnin, Februari 04, 2013

Terjemahan

Secara tidak sengaja, ramai pula yang bertanya kepada saya - sama ada menerusi emel atau chat di YM - tips atau cara menjadi penterjemah yang berjaya. Tergaru-garu juga saya, kerana ini bukanlah bidang utama saya, dan bagaimana saya boleh masuk ke bidang ini juga suatu 'epik' seperti yang pernah saya ceritakan di sini. Namun apa yang saya sampaikan di situ cuma bunga-bunga - permulaan kepada kerjaya penterjemah.

Perkara utama yang menjadi fokus penterjemah ialah bagaimana mahu mendapatkan pelanggan.


1. Khidmat dari Senior translator
2. Iklankan diri
3. Peranan kawan-kawan
4. Marketing strategy: jangan sombong, ringankan mulut
5. Hadiri majlis dan perkumpulan
6. Rajin bertanya
7. 

*Iklan; akan disambung selepas ini :)

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...