Jumaat, Mac 22, 2013

Mari baca

Melihat bagaimana sebuah tulisan boleh menjadi karya yang mempengaruhi dan mengesankan, saya teringat kepada sebuah forum di Rumah Pena tahun lalu yang berjudul Buku Yang Menggugah Massa. Ahli panel membentangkan - kepada hadirin yang kurang 5 orang - bahawa karya-karya itu dianggap besar dan menggugah jika ia memberi kesan yang mendalam kepada pembacanya.

Mutakhir ini, bersama teman-teman dalam TFTN, saya dibawa terbang ke alam pembacaan pelbagai dan tersendiri. Daripada saya, mereka mendapat buku seputar sastera. Daripada mereka, saya menerima bacaan di luar kotak. Kebanyakannya sedang belajar - sama ada diperingkat sarjana muda, sarjana dan PhD - sering menghulurkan buku atau membawa bicara yang mencerahkan. Ada-ada sahaja perbincangan yang membawa kita berfikir tentang keberadaan diri kita. Apatah lagi , matlamat dalam TFTN sendiri menghapuskan stigma kasta dalam sekolah. Semua mempunyai potensi dan boleh berjaya jika diberi peluang sama rata. Ini sekaligus menjadikan saya berfikir dan bermuhasabah terhadap proses kreatif sendiri. Apakah yang terbaik untuk saya tuliskan? Apakah tulisan say aitu benar-benar dinikmati dan di fahami?

Kesibukan saya dalam TFTN memang menjadikan pembacaan perlahan tetapi saya percaya kualiti lebih penting dari kuantiti. Bacalah, kita akan menjadi lebih pandai dari sebelumnya!

Orang miskin harus ada, itu perlu dalam masyarakat. Asal dia jangan meminta-minta dan tidak mengganggu siapa-siapa - Multatuli (dalam Max Havelar)

#TFTNmembaca

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...