Isnin, Disember 02, 2013

Salin

Kita akan berpuas hati dengan buku yang kita hantar ke kedai fotostat jika hasilnya menyerupai yang asli. Bukan ori tapi nampak asli.

Kita akan berpuas hati jika masakan yang kita masak menyerupai masakan masterchef seperti yang terdapat dalam buku resepi. Sama warnanya, cantik hiasannya, meskipun rasanya entah apa-apa.

Seorang guru dikatakan bagus apabila dia berjaya mendidik anak muridnya sehingga berjaya - setidak-tidaknya boleh menyalin kepintaran yang ada padanya meskipun tidaklah sehebat mana.

Seorang pemimpin yang bagus ialah yang berjaya melahirkan pelapis yang seperti juga dirinya, meskipun tidaklah dapat menyalin seratus peratus apa yang ada padanya.

Salinan terbaik ialah yang menyerupai wajah asli meskipun ia tidak sama dan tidak sesempurna mana tetapi, itulah yang terbaik. Dan pastinya, salinan itu tidak akan melampaui kehebatan yang asli, yang akan terus disebut sebut hinga ke akhirnya. Tetapi ia boleh menjadi hebat jika ia berusaha menjadi hebat.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...