Ahad, Mac 16, 2014

Ketamadunan itu besar dengan pemikiran hebat

Membaca Haji tulisan Ali Shariati, melengkapkan tafsiran saya terhadap kehebatan tamadun Melayu yang pernah saya sentuh dalam tulisan sebelum ini. Islam yang menyaluti Melayu memberi kesan yang nesar sehingga tiada binaan besar yang terhasil bagi menunjukkan betapa besarnya tamadun Melayu.

Ingin saya tambah dalam tulisan sebelum ini.

Islam telah menunjukkan jalan sebenarnya buat kita. Islam itu hebat pada iman, akhlaq, bukanpada binaan. Lihatlah apa yang ada pada Kaabah. Ia sekadar sebuah binaan segi empat berwarna hitam yang terletak di persimpangan lembah. Kedudukannya rendah dari kawasan sekitar. Tidak hairanlah ia mudah dilanda banjir. Tiada apa yang menyelimutinya. Tiada apa binaan yang dibina disekitarnya sehinggalah kawasan itu dihuni olehpara penduduk.

Hanya apabila Ibn Saud mengambil alih tanah Hijjaz dan menamakan negara itu dengan meletakkan namanya menjadikan Arab Saudi / Saudi Arabia, binaan besar agam pun mula muncul disekelilingnya. Jam besar sudah seperti kiblat baharu. Mataf bertingkat sudah menutup pandnagan pada binaan empat persegi berwarna hitam yang menjadi arah kiblat kita. Jam besar itu seolah-olah menjadi kiblat kita. Apabila azan, semua mata berpaling memandang ke arah jam. Bukan ke arah Kaabah. Bukan menghayati azan.

Itulah petanda bahawa ketamadunan sudah menjadi berhala yang melenyapkan nikmat iman.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...