Sabtu, November 08, 2014

Lughah

The 10 patterns in Arabic.



Asalnya bahasa Arab diucapkan begitu sahaja tanpa ada peraturan tertentu, malah bangsa Arab sendiri tidak mengendahkan tatabahasanya. Bila melihat kian ramai bangsa asing datang ke negara Arab, misalnya dari Parsi, maka beberapa orang menemui khalifah Umar memaklumkan agar tatabahasa Arab ditulis dan disusun. Hasilnya muncullah beberapa nama, misalnya Sibawayh yang dianggap 'the king of grammar'.

Sibawayh sendiri orang Parsi. Si Arab tetap tidak mengendahkan bahasanya, hinggakah saat ini. Membaca Qur'an pun semberono sahaja.

Keadaan ini sama dengan apa yang aku pelajari di kelas bahasa Arab Madinah sebelah malam setiap Selasa. Tujuan belajar ialah untuk memahami makna al-Qur'an. Oleh itu, bacaan perlulah betul. Sebelum boleh membaca dengan betul, haruslah tahu tatabahasa, kosa kata dan peraturan membacanya. Kami perlu baca dengan baris yang betul, setiap huuf perlu dibunyikan. Ada kerja rumah. Dan kelas ini percuma. Sudah hampir enam bulan belajar, belum pun separuh buku. Pengajarnya pula suka bercerita dan memang santai sifatnya. Apatah lagi belajar dengan orang yang lebih dewasa.

Kedua-dua kelas ini aku hadiri secara berterusan sekarang. Kelas malam membolehkan aku faham makna Qur'an dan boleh membaca dengan betul. Kelas khas setiap Sabtu pula wajib bagi pengajian Sarjana ku, bagi membolehkan kami menekuni kitab dan buku primer dalam bahasa Arab. Nyatalah sekarang, aku boleh membaca buku dalam bahasa Arab dengan baik, boleh faham serba sedikit dengan bantuan kamus dan keseronokan hadir bila kita faham keseluruhan teks. Keadaan ini berbeza sekali ketika belajar Arab di UIA dahulu. Dulu banyak belajar kosa kata dan nahu, tapi nahunya tidaklah ditekankan sangat. Asalkan boleh buat ayat dan jawab soalan. Kelas yang wajib tapi GCPA tidak dikira, jadi belajar pun macam gitu-gitu sahaja.

Insha-Allah, sedang menjeling-jeling bahasa Jerman dan Belanda. Dapat faham yang asas pun memadai. Yang penting tak sesat di negara orang dan boleh baca papan tanda dengan betul. Mood kembara pula :)

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...