Ahad, Januari 13, 2019

Yang adil dan tafsiran luar dewa

“Justice is not procedure but a result of particular action.
Baru-baru ini, seorang anak muda mengadu pada abah. “Kadang-kadang susah nak berniaga. Ada sahaja orang bagi projek pada saudara mara dia. Kita terpaksa cari jalan susah untuk usaha sendiri.” Anak muda ini usahawan Felda yang mewarisi perniagaan ayahnya. Produknya dipasarkan di seluruh negara. Segala cabaran yang dilalui sempat diceritakan dalam mengharungi kesesakan jalan menuju Kuala Lumpur.
Tetapi abah jawab tenang. “Tapi macam itulah yang Nabi lakukan - bekerjasama dengan orang-orang yang terdekat dengannya, yang dikenali. Sebab itu Nabi mulakan dengan keluarga dan sahabat.”
Saya duduk di belakang mendengar perbualan itu dengan fikiran yang halus, bagaimana Nabi mengembangkan Islam dengan orang-orang yang dipercayai di sekelilingnya, yang mana mereka juga mempercayai kejujuran dan yakin pada kata-kata Nabi yang diketahui tidak pernah melafazkan kata-kata yang batil. 
Peristiwa ini terbayang kembali dalam fikiran tatkala mendengar satu soalan diutaran kepada Prof Wan Mod Nor Wan Daud, semalam - semasa syarahan pembukaan WISE tentang sejauh mana kronisme dan nepotisme dengan melihat kepada hubungan Nabi dan para sahabatnya. Apa yang abah utarakan pada anak muda itu tidak jauh dari apa yang Prof Wan jelaskan tentang apa yang diertikan sebagai kronisme dan nepotisme. Konsep ini dicipta atas pandangan alam Barat setelah melalui pengalaman buruk mereka terhadap amalan yang telah dipesongkan dari kebaikan sehingga mendatangkan tanggapan salah. Konsep justice atau keadilan, sepatutnya diletakkan pada kedudukan yang membolehkan kita memilih dan memberi berdasarkan kemampuan yang sepatutnya, bukan sekadar memberi atas dasar seseorang itu mempunyai ikatan persaudaraan dengannya. Akhirnya, konsep kronisme dan nepotisme dicipta bagi melambangkan sikap seperti itu.
Mendengarkan hujah Prof Wan, terkenang juga kepada jawab balas abah. Ternyata hari itu, abah mengajar sesuatu yang lebih besar kepada anaknya yang bersekolah lebih tinggi daripadanya.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...