Sabtu, Jun 16, 2007

Antara menulis dan menaip

'Antara menulis dan menaip kita lebih pantas jika menaip kerana ia selari dengan pemikiran (kelajuan otak)'

Saya tidak ingat siapa yang menuturkan kata-kata ini tetapi bila menulis sesuatu dengan tangan, hasilnya akan lebih tersusun dan nampak jelas kesannya. Kelajuan tangan menulis adalah lebih kurang sama dengan kelajuan otak berfikir, lalu segala isi yang ingin dikeluarkan terhasil di atas kertas.

Jika menaip, kelajuan huruf yang di taip tidak selari dengan kelajuan otak berfikir. Mungkin agaknya daya fikir otak terpecah dua - mengarahkan jejari menekan abjad dan juga menitipkan ilham. Lalu banyak idea yag ada terkeluar tanpa sempat di catatkan. Mungkin itulah sebabnya mengapa penulis terdahulu seperti SN A Samad Said memilih untuk menulis dengan tangan berbanding menaip. Malah tulisan Pak Samad juga kelihatan ada seninya.


Saya kadangkala senang berada di hadapan monitor dan kadang kala apabila malas, sekadar menconteng buku-buku atau lembaran kertas yang sehingga kini bersepahan di atas rak, di dalam fail dan juga beg. Tiap kali mengemas, kertas-kertas ini di temui kembali, maka bertambahlah idea. Cuma kadang kala menulis dengan tangan ini menyebabkan banyak kerja tergendala kerana seoalah-olah menyebabkan diri perlu buat kerja dua kali - tulis dan taip. Namun kebaikannya ialah, apabila menaip saya akan dapat buat dua kerja sekaligus - mengedit karya dan menghasilkan idea yang lain sekaligus mencambahkan beberapa hasil yang baru.

* Gambar: Diari Pak Samad yang diambil dari laman web Wira Bukit

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam sejahtera,
Saya tidak pandai menulis di kertas. Semua hasil penulisan ditulis terus ke komputer. Saya fikir otak saya lebih laju begitu. Tanpa komputer saya tentu sekali kekok.

Selamat berjaya

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...