Jumaat, Oktober 02, 2009

Soalan

Teringat saya kepada satu ceramah di radio. Ustaz menceritakan pengalamannya bercerita tentang soalan-soalan yang ditanya oleh malaikat tatkala insan ditinggalkan seorang diri dialam barzakh.

Oleh kerana soalan tersebut senang dan mudah dijawab, ada yang memperlekehkan kualiti soalan. Malah, ada yang seolah-olah tidak percaya yang soalan serupa itu ditanyakan kepada kita. Ada yang mempertikaikan kesahihan betapa mudahnya soalan tersebut dibandingkan dengan amalan yang diwajibkan ke atas kita. Malah, ada yang tidak mengendahkan langsung kesahihan kisah dialam kubur ini biarpun ia merupakan perkara berkaitan zat Allah yang sukar kita dapatkan jawapan.

Apa yang tidak kita sedar disini ialah, bukan hal senang atau susah soalan tersebut diajukan kepada kita tetapi bagaimana kita harus menjawabnya nanti. Soalan mudah seperti siapa tuhan kamu, siapa Nabi kamu, apa kitabmu, apa agamamu itu bukanlah dijawab dengan menghafal jawapan. Ia bukan perlu dicari dengan menyelak buku berbahasa Arab supaya boleh berbicara mudah dengan malaikat. Ia bukan dengan memaksa diri mengingat jawapan.

Soalan itu boleh jadi mudah, boleh jadi sukar. Jawapannya kita boleh berikan dengan berdasarkan banyak atau kurangnya amalan kita di dunia. Ya, jawapannya kita sediakan sejak kita didunia. Andai kita menjadi seorang Muslim yang benar Muslim, yang beragama dengan orang yang benar-benar beragama (bukan dengan Rasul Melayu atau Ayah Pin dari kerajaan langit), masuk sepenuhnya dalam agama dan bukan sekerat-sekerat, menunaikan segala perkara yang patut dan meninggalkan segala yang dilarang, masa InsyaAllah jawapannya akan muncul tanpa kita perlu cari. Jawapannya akan hadir dengan sendirinya, akan dijawab dengan pantas dan tuntas.

Jawapannya ada didunia ini. Maka sama-samalah kita menyediakan jawapan untuk soalan yang telah kita tahu agar mudah kita melalui detik-detik yang mendebarkan di alam kubur juga di Padang Mahsyar nanti.

Marilah kita mencari jawapannya. Apakah kita telah punya jawapan yang cukup?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Beruntunglah anda yang masih muda belia mempunyai kesedaran ini.

a

Norziati Mohd Rosman berkata...

InsyaAllah. Marilah kita sama-sama menginsafkan diri

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...