Jumaat, April 09, 2010

Bukan rahsia

Saya sering menerima pertanyaan bagaimana agaknya proses penghasilan novel Meniti Jalan Hadapan. Secara jujurnya, saya belum layak bercakap (lebih) tentang novel ini, biarpun ia diangkat ke tempat ketiga Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2008. Saya lebih senang dengan kerja belakang tabir, menyiapkan kerja sendiri, hidup seperti biasa dan tenang-tenang melalui hari-hari mendatang.

Walaupun begitu, saya seperti diajar menerima hakikat bahawa ada khalayak yang ingin belajar bagaimana sesuatu karya itu dihasilkan. Itulah juga yang saya alami bila mahu memulakan proses pengkaryaan suau ketika dahulu, tidak kiralah ia novel, cerpen atau puisi. Kita akan belajar dari pihak yang telah berjaya cara bagaimana mereka menghasilkan sesebuah karya dan apakah faktor yang membezakan karya yang baik dan yang kurang baik. Tetapi saya sering mengingatkan diri, yang menang bukan bererti baik, yang kalah tidak bermaksud ia kurang elok. Ada banyak perkara yang mempengaruhi sehingga menobatkan kemenangan sesebuah karya.

Pengalaman berbicara dengan pelajar UKM semalam membuka mata saya akan pentingnya untuk saya bercerita sedikit tentang novel ini. Walaupun selepas keluar dari pintu saya mengutuki diri, membayangkan yang saya mengarut entah apa, tetapi saya sedar yang dahulu pun saya berada di tempat mereka. Mencari-cari cara dan rahsia menghasilkan karya yang baik. Biarpun ada banyak buku memperkatakan tentang cara penghasilan karya, setidak-tidaknya peluang berbcara terus dengan penulisnya merupakan satu sentuhan peribadi yang amat jarang dapat dikecapi. Ya, saya teringat-ingat juga saat berhadapan dengan penulis mapan sebelum ini. Seram sejuk, kelu lidah, kaku bicara. Macam-macam.

InsyaAllah, akan saya siapkan satu entri khas tentang proses penghasilan novel Meniti Jalan Hadapan. Niat dihati bukanlah mahu berlagak bagus dan hebat. Sekadar berkongsi rasa dah rahsia, itu pun jika boleh dikatakan rahsia!.

1 ulasan:

hasni Jamali berkata...

salam, baru saja jejak di sini. Tahniah kakak, atas kemenangannya.

ya, tidak salah berkongsi. Yang penting niatnya benar, untuk meluas rasa dan pengalaman berbagi ilmu. ya :)

Moga karya kakak terus sukses.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...