Sabtu, Ogos 28, 2010

Delima Ranting Senja - 2

Baru sahaja menjejaki muka 191 dari 499. Status Goodreads menyatakan saya sudah 34% dari keseluruhan novel. Membaca sambil berfikir setiap inti kata di celah ruang masa yang terhad Ramadhan ini mengajak saya mengatur masa dengan bernas - ada manuskrip yang perlu disunting, ada kajian perlu di percepat dan kerja terjemahan yang belum bermula. Sambil itu berusaha juga tidak meninggalkan walau satu rakaat tarawikh (biarpun sudah tertinggal sewaktu urusan pengkebumian nenda pada 5 Ramadhan) dan mengelak dari membuang masa di bazaar Ramadhan yang bisa melekakan dengan juadah yang membuka selera tetapi belum tentu enak untuk tekak.

Menjengah mukasurat 163, harus saya titipkan ini untuk renungan semua:

Lalu, siapakah yang terkutik apabila isu Abu Sayyaf diperalatkan lantaran berzaman sejak Sepanyol merampas hak umat Islam di Sulu, Minadanao hingga umat islam dicap sebagai kelompok Moro yang mengancam kedamaian. Mana catatan 500 tahun Sepanyol membunuh umat Islam dan tidak pernah dicap pengganas? Sebaliknya Islam yang dicap ekstrem; fundamentalis hanya menuntut hak keadilan di negara yang telah merdeka kononnya.

Teruskan membaca!

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...