Isnin, September 13, 2010

Cebisan Ramadhan 1431H

Penghujung Ramadhan, berita kehilangan jutawan kosmetik terkenal menjadi santapan utama akhbar. Mungkin ramai menganggap itu kisah kehilangan biasa, kisah orang kaya yang tiba-tiba hilang. Esok lusa bila akhbar melaporkan penemuan kereta, diikuti pembongkaran satu demi satu penemuan oleh polis menyebabkan kehilangan ini semakin sensai. Dan 1 Syawal kita di hidangkan kisah menyayat hati - beliau di bunuh. Hari berikutnya sekadar mengundang tanya tanya - dimana, kemana, bagaimana, siapa. 

Apabila polis mengesahkan mereka di pukul, di bunuh, di bakar lalu di buang maka spekulasinya semakin menjadi-jadi. Akhbar semakin ghairah mengejar berita, siaran berita di tv yang hidup segan mati tak mahu dengan kisah bapak menteri buat rumah terbuka pun tenggelam dengan perasaan teruja menanti kehadiran berita baru. Kunjungan tika hari raya pun tidak lekang dengan isu ini. Saya memasang telinga. Pelbagai andaian, spekulasi, cakap-cakap selain yang dipaparkan didada akhbar keluar ditambah dengan ulasan pihak yang tidak bertauliah.

Ya, lucu  pun ada.

Mendengar perbualan yang pelbagai ketika raya, saya teringin mencoretkan beberapa kesimpulan mereka disini. Kata mereka :


  1. Jadi miskin susah, jadi kaya pun susah (dialog orang kurang berkemampuan)


  2. Belajar tinggi, berpangkat, kerja bagus pun buat jenayah (dialog orang berpelajaran)


  3. Betul cikgu kata dulu jadi peguam ni sebelah kaki dalam neraka (dialog orang tak jadi peguam) 


  4. Mujur aku ni tak pandai belajar, kalau tidak mesti jadi peguam, dapat Dato' dan buat jenayah (dialog orang tidak berpelajaran)


  5. Takutlah nak jadi kaya, nanti mati kena bunuh, anak kena culik, harta kena rampas, dudk diam tak senang orang nak duit kita sahaja (dialog orang malas berusaha)

Ramai orang membuat spekulasi, komen, ulasan dan sebagainya. Berapa orang daripada kita mendoakan kesejahteraan rohnya?

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...