Rabu, Julai 20, 2011

Politik dan orang sastera

Hampir tiga minggu sebelum Bersih 2.0 yang menyebabkan SN A Samad Said terheret sama oleh puisi 'yang makan dalam' - Unggun Bersih - DOM terlebih dahulu mengajak khalayak melihat peranan para karyawan,  sasterawan dan budayawan dalam politik.

Saya sudahpun membicarakannya di sini dan saya percaya kata-kata SN pertama, Keris Mas dalam pidato penerimaan Sasterawan Negara pada 1981 harus di ambil berat: kedudukan sastera dan segala kegiatannya haruslah dikecualikan darpada kepentingan politik golongan atau politik parti’.

Sehubungan itu, kita perlu faham keterlibatan SN A Samad Said dalam Bersih 2.0. Beliau bukan berdiri atas pentas PAS, DAP, PKR, MCA, MIC, UMNO atau apa-apa parti, tetapi beliau memerjuangkan rakyat, hak rakyat, kemahuan rakyat sementelahan beliau lebih gemar digelar Sasterawan Rakyat.

Sepatah kata ahli panel (tidak pasti oleh Zulhabri Sapian atau Haris Zalkapli) - kita harus bijak membezakan antara politik dan parti politik.

Laporan DOM daam Berita Harian adalah di pautan ini. Snapshotnya saya sertakan dibawah. Selamat mencerna!



Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...