Khamis, Ogos 04, 2011

Masuk syurga

Dia hanya faham sepatah perkataan, yang di pelajari sejak anak-anak, ketika belajar di sekolah agama di hujung kampung lama dahulu.

"Orang Islam akhirnya semua akan ke syurga."

Begitulah kata ustazah yang di ingat dan di ulang-ulang dalam cepu kepalanya. Oleh kerana dia pun Islam, maka dia tahu dia akan masuk syurga. Dia arif jika dia buat silap, akhirnya nanti dia akan masuk syurga. Dan dia faham sekiranya dia melakukan dosa, dia adalah seorang Islam yang pastinya ke syurga.

Maka tidak hairanlah dia tidak takut mewarnakan rambutnya yang hitam menjadi perang, kukunya panjang berwarna-warni, pakaiannya ala kadar menutup badan, solatnya hanya bila ada keinginan dan puasanya cukup sehari jika tiada setan-setan kecil yang mengajaknya makan sembunyi-sembunyi.

Dia buat begitu kerana dia tahu dia Islam. Dia tahu akhirnya dia akan di bawa ke syurga. Selebihnya dia tak tahu atau tidak mahu tahu. Dia hanya tahu dia seorang Islam seperti yang tertulis pada kad pengenalan, seperti namanya yang Islam dan keluarganya yang beragama Islam.

Dan dia tetap percaya kata-kata ustazahnya bahawa orang Islam akhirnya semua akan ke syurga.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...