Khamis, Januari 26, 2012

Menjadi percaya


Sebelum berbicara tentang Paulo Coelho, saya berulangkali mengingatkan diri bahawa beliau adalah seorang katholik seperti yang diakuinya dengan bersungguh dalam temubual bersama Laura Sheahen dari beliefnet.com di dalam buku The Alchemist versi gambar diatas.

Sebelum ini, saya sedang meragui tentang manusia bernama Coelho. Sekali baca The Alchemist, kemudian melihat kepada judul novelnya yang lain seperti The Zahir atau The Pilgrimage, gambaran awal saya ialah beliau seorang manusia yang sedang mencari. Ibaratnya Tolstoy yang pernah saya cerita disini. Ya, itu adalah pandangan dangkal, pandangan pada sekali kelip. Selepas beberapa kelip berikutnya, saya harus bertaklid bahawa Coelho adalah seorang Katholik yang taat. Bukunya boleh di baca, tapi janganlah sampai memesongkan akidah.

Saya petik perbualan beliau dengan Sheahen. Perbualannya menarik, tapi - sekali lagi - jangan sampai memesongkan akidah. Ini menjadikan saya begitu percaya pada kuasa pena. Ia boleh membina, membangun, menjatuh dan menumbangkan. Hebat!

Your death is always sitting by your side?
By my side, sitting in the chair right in front of me. I see death as a beautiful women.

What is she saying?
She is saying, “I am going to kiss you,” and I say to her, “Not now, please.” But she says, “Ok, not now – but pay attention and try to get the best of every moment because I am going to take you.” And I say, “Ok, thank you for giving me the most important advice in life – to live your moment fully.

Coelho, saya percaya cuba membina keyakinannya terhadap agama dengan menuliskan apa yang difahaminya. Begitu juga kita, menulis apa yang kita percaya dan yakin dengan niat menyebarkan keyakinan tersebut kepada khalayak. Pembaca boleh memilih untuk percaya atau tidak. Atau tidak mahu mengambil kisah akan pilihan tersebut. Samalah seperti gambar diatas. Sama ada mahu percaya atau tidak harganya RM 3, terpulang kepada diri sendiri. Si pemilik asal tentu tidak mengerti apa yang tertulis dalam The Alchemist lalu mencampakkannya ke kedai barangan terpakai lalu jatuh kepada insan yang mengenal manikam. Dialah jauhari, dan dia akan membelek setiap aksara The Alchemist bagi memastikan naskhah ini tidak dicampakkan semula ke kedai buku lusuh yang lain pula.

Agaknya, itu hayat sebuah buku meskipun hasil pena tersebut sebenarnya boleh membina, membangun, menjatuh dan menumbangkan.





Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...