Selasa, April 30, 2019

Konvo: Kenangan dan Harapan

Sebaik sahaja menyambung pengajian empat tahun laju, emak dan abah sentiasa bertanya tentang pelajaran saya, tujuan belajar, bila kan habis dan sejauh mana perkembangan pengajian. Mereka sudah mengira bilakah saya akan tamat dan menghitung tarikh majlis konvokesyen. Bagi emak abah yang tidak berpeluang belajar lebih tinggi, apatah lagi melepasi sekolah menengah, pada mereka, itulah majlis besar yang perlu diraikan, apatah lagi mereka tidak dapat bersama-sama menghadirinya sewaktu saya tamat ijazah sarjana di UiA dahulu - atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan saat akhir. Emak dan abah sudah dapat membayangkan bagaimana suasana majlis konvokesyen di UTM kerana pernah berada dalam dewan meraikan adik saya lima tahun lalu, juga di peringkat sarjana. 
Kira-kira 19 hari yang lalu, abah dimasukkan ke hospital kerana jangkitan kuman pada paru-paru. Kuman terlalu mengganas dan membahayakan, sehingga perlu dilanjutkan tempoh rawatan bagi membolehkan cecair yang lebih kuat dimasukkan ke badan abah. Dengan perasaan cemas, kami menghitung hari: Ramadan yang hampir tiba, kenduri kesyukuran yang ditangguhkan, janji temu pembedahan katarak di hospital dan majlis konvokesyen, semuanya nampak tidak menyebelahi. Akhirnya, hari besar ini diraikan tanpa abah. 
Habis majlis konvokesyen, kami terus balik dengan harapan sempat mengejar waktu lawatan yang tamat pukul 7.30 malam. Tetapi nasib tak menyebelahi dan kami melawat pagi ini, sebelum waktu berakhir pada 7.30 pagi. 
Begitulah penghujung sebuah perjalanan yang belum berakhir

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...