Khamis, September 20, 2007

Melihat Alam, Menafsir Kehidupan


1.
Saya sudah membaca tulisan FT tentang Bagaimana MulanyaTuhan Manusia bila mengesani bahawa menulis itu bukanlah satu usaha yang mudah. Sedarnya sudah lama, cuma akhir-akhir ini ia menjadi lebih insaf. Tambahan pula bila kita ini di dokongi oleh tanggungjawab lain yang perlu di bahu. Berat sebenarnya. Kerana menulis itu satu usaha dakwah juga yang di haruskan keatas kita yang berpaksikan Islam sebagai pegangan.

FT banyak berjalan dan mengembara. Jauh perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengalaman indahlah kehidupan. Memang banyak yang di terimanya daripada perjalanannya yang panjang. Terasa kagum atas kembaranya yang menghasilkan idea-idea yang bernas. Masih sempat untuk dia mencatat dan memikir bagi menghasilkan buah tangan sepanjang perjalanan. Tetapi sekadar berjalan tidak memadai. Ilmu bantu dan ilmu-ilmu lain juga perlu. Ia adalah perisa tambahan dalam proses pengkaryaan. Seperti apa yang di katakan oleh SN Dato' A Samad Said, bahawa menjadi penulis itu awalnya dengan banyak membaca (melebihi orang biasa). Ilmu itulah yang perlu dikongsikan. Pengalaman yang dikutip sepanjang perjalanan itu menambah rencah dalam perkongsian ilmu. Ia bukan sesuatu yang mudah dan bukan seindah yang dibayangkan.


2.
Saya sudah memikirkan perkara ini sejak sekian lama - mengembara - sejak dari awal tahun 2007. Tetapi dari sehari ke sehari, hambatan kerja terlalu menyesakkan. Semakin banyak yang cuba diselesaikan, semakin banyak pula yang datang. Semakin cuba dikurangi beban, semakin bertambah pula tanggungjawab yang dipikul seorang diri. Kadangkala terasa mahu saya campakkkan segala beban ke tepi dan tinggalkan segala-galanya. Namun memikirkan tangungjawab lain yang digalasi bersama, maka hasrat itu saya lupakan perlahan-lahan.

Dalam pada masa yang sama, perkara yang biasa saya lakukan juga semakin terjauh. Tiada lagi ruang luas untuk membaca, mencatat, menulis atau mencerna idea. Waktu senggang semakin terbatas. Hampir dua bulan saya terpaksa berkurung di pejabat santak ke pagi, meninggalkan kebiasaan. Malah, tiada lagi lembaran idea dapat dinukilkan sama ada di blog mahupun di lembar-lembar kertas yang biasanya mampu mencetuskan idea baru.

Tetapi saya lihat kembali dalam diri (dan ini yang sering saya lakukan). Andai inilah jalan yang saya lalui dan inilah laluan yang saya pilih, mengapa harus mengeluh? Dengan jalan inilah, saya dapat menyusun jadual hidup yang ketat itu dengan pelbagai perkara. Kata orang masa yang berkualiti. Saya menjadi lebih cekap mengawal masa, mencuri selang waktu yang ada untuk keperluan lain. Pada masa yang sama, ia mampu menjadikan hidup saya lebih tersusun, sistematik dan lebih produktif. Tiada lagi meja yang bersepah dengan kertas. Dokumen penting semuanya lengkap di failkan. Kerja-kerja tiada lagi tertangguh. Semuanya siap pada masa yang tepat. Jika kerja terlalu banyak, maka inisiatif saya ialah memberikannya berdikit-dikit kepada mana-mana staff yang kelapangan. Delegation. Tidak salah meminta pertolongan mereka andai kita tidak mampu.

Memang kadangkala kesibukan itu meletihkan tetapi akhirnya ada kemanisan yang saya kecapi. Dalam masa itu, ada juga kesempatan saya mengajar secara sambilan. Kesibukan yang nyata berbaloi. Masa lebih terisi dari dibuang dengan sia-sia. Jika dibandingkan dengan dahulu di mana saya ada waktu luang yang banyak tetapi tahap produktivitinya sama sahaja. Jadi biarlah sibuk kerana ia lebih menguntungkan. Biarlah diri sendiri yang menilai dan memberikan jawabannya.


3.
Ya, saya sudah memikirkan untuk keluar mengembara. Ambil peta dan memandu ke kawasan yang belum pernah dijejaki. Atau naik bas dan melompat-lompat dari satu destinasi ke destinasi yang lain. Melihat alam, menafsir kehidupan, melihat manusia yang pelbagai dan ragam yang rencam. Adat berbeza, budaya tidak sama. Banyak lagi tentang tanah air ini, Melayu dan Islam yang belum saya jelajahi sepenuhnya. Saya perlu memahami jati diri sebelum melangkah jauh. Bukannya saya tidak pernah berbuat seperti ini dahulu. Orang kata, kerja gila.

Namun hingga ke hari ini, ia sekadar satu perancangan. Apakah saya harus menunggu hingga 2008 untuk memulakannya? Terpulanglah kepada diri sendiri. Apa yang pasti, selagi tidak memulakan, sampai bila-bila pun saya tidak berdaya untuk menamatkan. Andainya saya bermula, pasti temui jalan akhir.


4.
Jauh perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengalaman indahlah kehidupan. Ketika memegang status pelajar dahulu, saya merasa tiada rugi memperuntukkan masa untuk aktiviti luar. Banyak juga tempat yang saya jelajahi. Yang menariknya, bukan sekadar berkereta. Namakan apa sahaja - basikal, kayak, bas, keretapi, lori, berjalan kaki. Puas. Orang lain convo, saya juga naik pentas. Merasa juga pakai jubah hijau dan ambil skroll. CGPA tidaklah beza mana. Orang lain ada kerjaya, saya juga ada kerjaya. Pengalaman jualah yang nampaknya memisahkan cara kita mengatur kehidupan. Apa yang dikecapi dan apa yang tidak.

Jadi sekarang ini, saya harus memulakannya kembali. Memulakan sesuatu yang telah lama ditinggalkan. Mengutip cebisan pengalaman dari perjalanan yang di lalui. Mengecapi makna dari hikmah kehidupan manusia. Melihat alam dan menafsir kehidupan. Merenungi hidup sebagai bekalan di sepanjang perjalanan.

Soalnya, bila mahu bermula?

*Kenangan di Cherating semasa Tahun Baru Cina bersama teman-teman lama. Sesekali bertemu - makan, bermain, berbual, bergurau dan - apalagi yang indah-indah. tetapi usah di cari kerana saya tiada dalam gambar!
.

66 ulasan:

mira berkata...

salam kak.

datang kuantan, jangan lupa singgah rumah. call. tau? ;)

Norziati Mohd Rosman berkata...

Kuantan... tengoklah nanti. Raya balik Jementah tak?

Rebecca Ilham berkata...

Salam kak,

kembara kadang-kala tak perlu jauh-jauh. Bandar tempat kita tinggal sendiri misalnya, sudah habiskah dijelajahi?

Selamat Mengembara!

Tanpa Nama berkata...

4f1F0k write more, thanks.

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Good job!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Save the whales, collect the whole set

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

Thanks to author.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

C++ should have been called B

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

The gene pool could use a little chlorine.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

Tanpa Nama berkata...

Please write anything else!

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

What is a free gift ? Aren't all gifts free?

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Ever notice how fast Windows runs? Neither did I.

Tanpa Nama berkata...

Lottery: A tax on people who are bad at math.

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Calvin, we will not have an anatomically correct snowman!

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Clap on! , Clap off! clap@#&$NO CARRIER

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

Suicidal twin kills sister by mistake!

Tanpa Nama berkata...

When there's a will, I want to be in it.

Tanpa Nama berkata...

Friends help you move. Real friends help you move bodies.

Tanpa Nama berkata...

Beam me aboard, Scotty..... Sure. Will a 2x10 do?

Tanpa Nama berkata...

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Tanpa Nama berkata...

Magnific!

Tanpa Nama berkata...

actually, that's brilliant. Thank you. I'm going to pass that on to a couple of people.

Tanpa Nama berkata...

All generalizations are false, including this one.

Tanpa Nama berkata...

Give me ambiguity or give me something else.

Tanpa Nama berkata...

Build a watch in 179 easy steps - by C. Forsberg.

Tanpa Nama berkata...

Oops. My brain just hit a bad sector.

Tanpa Nama berkata...

Energizer Bunny Arrested! Charged with battery.

Tanpa Nama berkata...

Hello all!

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...