Sabtu, Januari 19, 2008

Atas kerana sikap, badan menjadi binasa

Orang tua-tua ada berkata kerana mulut, badan binasa. Memang kebanyakan dari kita sering bermasalah dengan mulut, maksud disini ialah mulut sendiri. Dan ini menjadi kenyataan yang tidak boleh diubah, apatah lagi kerana mulut berlaku krisis di luar jangka di pejabatku petang semalam.

1)
Semalam aku menghadiri mensyuarat akaun dan kewangan di cawangan Seremban. Sudah nasib badan, walaupun berkhidmat dibahagian pentadbiran, soal akaun dan kewangan syarikat juga menjadi sebahagian dari perihal yang memeningkan kepalaku. Sudahlah ia menambah beban kerja, orang yang bertanggungjawab keatasnya boleh bersenang lenang dan berlenggang datang ke mesyuarat sedangkan aku bersengkang mata menyediakan dokumen hingga tengah malam. Tak mengapa, selepas ini akan ku serahkan semuanya kepadanya. Semuanya.

Biasanya setiap awal tahun, syarikat akan menyemak semula tangga gaji para pekerja. Yang bernasib baik akan mendapat kenaikan yang lebih. Tetapi biasanya, akan adalah habuan untuk yang setia berkhidmat. Yang baru masuk, tidak bernasib baik kerana perlu menunggu tahun hadapan. Paling tidak pun, jika prestasi benar-benar memuaskan dan ada pula yang recommend, adalah tambahan yang sesuai dengan beban kerja. Dan tahun ini, entahlah angin apa yang sampai kepada Pengarah Urusanku. Semua dapat kenaikan. Alhamdulillah.


2)
Sesudah makan tengahari, kami bertolak pulang. Sebaik tiba, dan belum sempat kami naik (pejabat kami di tingkat satu), seorang staf turun dengan jujuran airmata memeluk Pengarah Kewanganku, yang juga isteri kepada Pengarah Urusan. Apa pula yang berlaku kali ini? Puas ku tanyakan, tetapi dia enggan melepaskan pelukan. Aku rasa tidak sedap hati. Apakah yang berlaku? Adakah berkenaan urusan peribadi, atau ada apa-apakah yang terjadi di pejabat?

Aku terus naik, melewati receptionist, dia senyum sambil menggelengkan kepala. Masuk ke dalam, seorang lagi menggelengkan kepala. Aku pasti ada sesuatu yang buruk telah berlaku. Aku terus meluru ke bilikku.

"Kenapa?" soalan yang sama ku tanyakan buat kali ketiga kepada kerani akaun yang duduk disebelahku.

"F*** dan F***** bergaduh. Baling fail, hentak meja."

Aku terpempan. Terdiam. Orang yang sama. Dan perkara yang ku takuti sejak dahulu akhirnya terjadi juga.

Setelah suasana menjadi tenang seketika, aku menemui seorang demi seorang. Mereka yang tadinya berdiam diri, sudah mula berani meninggalkan tempat duduk dan merapati ku. Dalam sebuah bilik, kami berkumpul. Selain bertanyakan tentang keputusan mesyuarat yang sememangnya aku tidak mahu umumkan (biarlah diumumkan secara rasmi nanti), peristiwa tadi menjadi topik utama.

Aku mendengar dari sebelah pihak dan saksi. Yang seorang lagi, biarlah. Memang telah kami maklumi keceluparan mulutnya yang sering mengundang rasa sakit hati orang lain dalam diam. Malah, aku juga tahu dia memang kaki gaduh di syarikat lama. Padaku, biar pun dia mempunyai rekod yang tidak berapa elok di tempat lain, janganlah diulangi perkara yang sama berlaku disini. Namun, segalanya sudah berlaku dan dia nampaknya tidak berubah.

"Dia salah tekan button." Cerita mula dibuka.

"Dia simbah minyak pada api. Terus marak menyala, malah menyambar diri," sambung si pencerita.

"Kata orang tua, kerana mulut badan binasa. Aku pun tak tahu apa yang dia dengki sangat pada aku. Sudahlah aku baru balik jumpa client, hari pula panas, hati aku panas. Dia membebel tidak berhenti-henti."

Dia diam, mengambil nafas.

"Aku dah baling kunci. Dia bising juga. Aku baling fail, lagi dia bising."

"Apa kau buat lepas tu?" Aku bertanya. Hebat juga perbalahan kali ini.

"Aku hilang sabar. Aku sepak dia."

"Kau sepak dia? Kau sepak bini orang?" Aku bertanya. Namun ada juga perasaan untuk 'berterima kasih' kepadanya.

"Apa nak buat. Aku bertanggung jawab atas apa yang aku buat."

Aku ada juga perasaan geram, tetapi aku juga manusia. Rasa kasihan tetap ada. Mungkin khilafnya ada disitu, tetapi dua-dua ada juga saham yang menyumbang kepada peristiwa yang tidak disangka-sangka. Aku melihat apa yang berlaku ini adalah lebih kepada attitude. Aku pasti masing-masing sudah lama menyimpan perasaan yang cukup hebat yang akhirnya terlerai juga hari ini. Nasi sudah menjadi bubur.


3)
Kami bersuari. Aku biarkan sahaja sokseksoksek diluar selepas itu. Sebelah pihak sudah bercerita, namun aku malas menganggu sebelah pihak lagi yang baru naik. Biarlah dia melayan perasaan dan dirinya dahulu. Dia mengajak aku minum petang. Aku mengelak kerana perlu menyiapkan beberapa perkara untuk kelasku malam nanti. Aku tahu dia mahu bercerita dan memohon simpati. Aku boleh berikan simpati, tetapi aku tidak mahu memihak kepada sesiapa. Aku tidak mahu bias. Aku cuba berlaku adil. Tetapi, apakah sebenarnya tindakan yang baik untukku lakukan?

Sebelum tidur lewat malam, aku imbasi perkara tadi. Sebenarnya, aku sudah memutuskan untuk tidak mahu campurtangan dalam hal ini. Aku mahu lepas tangan. Aku sudah menetapkan sejak awal tahun ini - mungkin azam baru - apa yang mahu aku lakukan ialah :pergi kerja, balik kerja, buat kerja hingga siap, aku tidak beri masalah kepada syarikat dan hujung bulan terima gaji. Noktah.

Ini sudah menjadi masalah peribadi mereka. Dua-dua sudah ada rekod buruk dan dua-dua memang pernah bergaduh sebelum ini, tetapi dengan orang lain. Bekerja di bawah satu bumbung, menguruskan perajalanan syarikat malah bertembung pula didalam satu pejabat yang kecil pasti menyukarkan mereka untuk bekerjasama.

Namun aku lihat dari sudut lain pula. Aku kini sudah menjadi orang kanan pentadbiran. Hal-hal seperti ini sudah menjadi tanggungjawab untuk aku selesaikan. Beberapa SMS yang masuk petang tadi memohon pandanganku akan perkara ini. Nampaknya, aku ada tugas untuk meleraikan kekusutan. Ada tanggungjawab yang perlu aku laksanakan bagi menyambung tali yang terputus, jambatan yang terpisah. Mereka bukannya kecil anak. Malah aku yang lebih muda ini terpaksa pula berperanan menjadi penghubung akan tali yang terputus, jambatan yang terpisah. Soalnya sekarang ini ialah merubah sikap, bukannya merubah pendirian.

Selepas ini, akan nyata ada perpecahan - team menyokong dan team menentang. Dan secara tiba-tiba aku memutuskan untuk menjadi penghubung akan tali yang terputus, jambatan yang terpisah. Siapa tahu ada yang baik yang akan lahir akhirnya nanti?


4)
Semuanya adalah kerana sikap. Dan sikap memerlukan perubahan. Lalu aku menghantar pesanan ringkas:
"Kalau akak free malam ni, smslah saya. Boleh minum-minum, borak-borak."

Aku pasti dia tidak akan menolak.


Innallaha ma'ana



.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...