Rabu, Jun 04, 2008

Minyak naik? Naiklah!

SMS masuk bertalu-talu. Saya terpisat-pisat mencari telefon. Tidur selepas balik dari pejabat memang nikmat, apatah lagi dengan keadaan kepala yang berdenyut-denyut.

Para pegawai saya memberitahu kenaikan minyak, bermula tengah malam ini sebanyak RM0.78 kepada RM 2.70. Saya baca SMS lagi. Angka yang tertulis nampak sungguh melampau. Memang melampau.

Selepas Maghrib, kedengaran bunyi kenderaan keluar berpusu-pusu. Jarang suasana seperti ini kedengaran kecuali hujung minggu. Memandangkan bilik saya yang menghadap ke jalanraya terlindung oleh lapisan hutan belukar, saya hanya mendengar bunyi-bunyi kenderaan yang membayangkan si pemandu sedang dalam kegelisahan mencari stesen minyak untuk 'isi sampai penuh pada harga RM 1.92'.

Kemudian SMS masuk lagi. 'Stesen minyak penuh macam pasar.'

Saya ketawa besar. Ketawa besar. Besar. Tetapi dalam hati. Kepada mereka semua, saya hanya mampu membalas dengan kata-kata yang kasar sebagai peringatan. 'Padan muka. Pangkah BN lagi. Pastu merungut. Orang Malaysia memang b***h. Cakap berdegar-dengar minyak tak naik konon. Bagus sangatlah tu.' Hah, memang kasar.

Kepada rakyat Malaysia yang berterus terang tidak mengundi atau sengaja buat undi rosak tempohari, inilah hadiah kepada kalian kerana tidak bijak memikir, tidak mahir mencatur gerak. Kerajaan amat arif mengenakan rakyat lagi. Sudah di beri peluang tukar kerajaan tapi tidak pandai ambil peluang. Sekarang kerajaan bagi hadiah pada rakyat Malaysia. Nak tunggu lima tahun lagi? Entah berapa kali naik pula lepas ni.

Minyak naik? Naiklah. Kerajaan mahu beri hadiah. Saya mahu sambung tidur. Selamat malam Malaysia.

.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Sampaikan ucap tahniah kepada marhaen yang naik kereta dan motor atas kenaikan harga minyak.

Tanpa Nama berkata...

haha, janji tak nak buat ladang babi buat gak, ade jaminan ke kalo undi deme minyak tak naik, same je kak oii..

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...