Jumaat, Jun 20, 2008

Sibuk yang sibuk

Bulan Jun adalah bulan yang sibuk. Mungkin juga. Tahun 2008 tinggal lagi 'separuh'. Pertengahan tahun yang sibuk dan memenatkan.

Bulan Jun terlalu banyak tender kerajaan di keluarkan. Sesudah tender sekolah, kementerian lain turut bermurah hati mewanarkan tender baru di premis masing-masing di saat syarikat sudah mula mencongak kenaikan kos operasi akibat dari kenaikan harga minyak. Ada juga yang retender. Mengapa? Hmm... faham-faham sahajalah. Masalah birokrasi menyebabkan banyak kerja perlu di buat dua kali. Mengapa perlu retender, atau dikeluarkan kembali tawaran tender tersebut? Cukuplah dengan menilai sahaja tender dokumen yang telah dihantar sebelum ini oleh syarikat yang sama. Kemudian, lebih telus dalam meneliti dokumen dan latar belakang syarikat yang menyertai tender. Kalau setahun kementerian yang sama mengeluarkan tender sebanyak dua kali, setiap tender berharga RM 50, dan katakanlah 50 syarikat turut serta, bermakna setiap kali tender di keluarkan, kementerian terbabit berjaya mengutip RM 2,500. Dua kali keluarkan tender dapat kutip RM 5,000. Itu kalau 50 syarikat sahaja yang masuk tender. Syarikat kawalan keselamatan di Malaysia ada lebih kurang 300 syarikat. Bayangkan!

Masalah dalam menyiapkan tender ini ialah mengenal pasti cara bagaimana mahu memenuhi kehendak dan spesifikasi maklumat seperti yang di minta. Kadang-kala saya hairan mengapa perkara yang tidak perlu juga perlu dimasukkan. Minta sahajalah maklumat yang perlu, apa perlu ditambah dengan perkara yang tidak berkenaan. Kalau tidak di turuti kehendak, mereka akan menjadikan ini alasan untuk mendisquallifiedkan penyertaan syarikat. Tak cukup, terus cantas. Jadi kerja mereka senang kerana tidak perlu browse dokumen banyak-banyak. Kadangkala saya terpaksa menyiapkan dokumen setebal tiga inci. Bukan satu set, tetapi sampai tiga. Aduh!!

Satu lagi masalah ialah masa. Ada sesetengah tender, jika tidak dibaca arahan dengan betul memang betul-betul mengelirukan. Nak disiapkan ketika waktu pejabat, hah, kirim salam. Kerja rutin pun melambak, datang pula tender. Jadi terpaksalah saya mencuri masa sendiri datang kembali ke pejabat menyiapkan segala yang di minta. Dalam masa yang sama, memaksa beberapa staff yang bujang untuk menolong (takkan nak minta yang kahwin pula!). Sebab itulah kadang kala awal pagi baru sampai rumah dan tidur. Tidur pun bermimpikan tender.

Habuan? OT? Arrgghhh....

Sekarang ada 7 tender menanti untuk di siapkan. Ada lebih kurang 8 lagi yang menanti untuk di beli. Harus dalam sebulan dua ini saya mabuk tender. Saya memikirkan kerja-kerja sendiri yang terbengkalai, projek yang saya rencanakan dan jadual yang telah saya susun sebelum bulan Ogos. Harap-harapnya tidaklah terganggu. Tetapi masa yang pantas berlari, memaksa saya berlari sama menyebabkan ada benda yang tercicir dan tidak sempat dibawa bersama.

Aduh...




Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...