Jumaat, Oktober 10, 2008

Selepas Ramadan

Bulan Ramadan sudah berlalu. Syawal menjelma dan Aidilfitri yang dinantikan pun tiba. Masa untuk bergembira, pakai baju baru, tayang langsir baru, tunjuk rumah baru, pesta makan rendang ketupat, undangan rumah terbuka, masa kumpul duit raya [untuk budak-budak] dan masa untuk ibu bapa dan orang bekerja mengongak dalam kepala duit raya yang nak di beri dan baki yang ada untuk hidup sebelum gaji akan datang.

Aidilfitri sangat dinantikan ketika bulan puasa. Jadi, berapa ramaikah antara kita yang benar-benar menghayati Ramadan, mengejar lailatul qadar dengan berjaga di penghujung malam dan menghabiskan terawih dengan sempurna tanpa tinggal terutama diakhir puasa? Berapa ramaikah diantara kita yang sibuk mengejar harga runtuh di bazar Ramadan tanpa mempedulikan sahur dan imsak supaya dapat beli baju raya pada harga yang murah? Dan berapa ramaikan antara kita yang dapt menghayati Ramadan dengan sebenar nikmat, mengharapkan keampunannya dan limpahan rahmat yang di kurniakan Allah di bulan yang datang hanya sekali dalam setahun ini?

jawapannya hanya kita yang tahu...

Saya dapat cuti agak panjang kali ini, hampir sepuluh hari. Saya kurang beraya, setakat bawa emak abah balik kampung jumpa saudara mara atau melayan jiran yang berkunjung dan kemudian membalas kumjungan mereka. Tapi kali ini kurang meriah. Saya beraya di rumah jiran sebelah. Satu sahaja. Itupun kerana ramai yang balik kampung. Jadi saya beraya dengan buku, terutamanya Bedar Sukma Bisu yang amat mencabar pengetahuan ekonomi saya. Selain daripada itu, masa dihabiskan dengan makan dan tidur.

Selamat Hari Raya. Maaf jika ada menyinggung mana-mana pihak.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...