Jumaat, Mac 13, 2009

Bangkang

“Katanya semalam orang pembangkang keluar Dewan,” dia memandu sambil sesekali menoleh ke cermin sisi memerhati kenderaan di kiri kanan. “Dia orang ni kan, kenapa agaknya masih ada sentimen begitu. Pilihanraya dah habis, dah dapat lima negeri pun. Ini masa untuk buat kerja, bukan asyik bangkang sahaja. Bukannya semua perkara tu salah,” katanya lagi. Cuaca panas terik dan matahari memanah tengahari tanpa rasa kasihan.

Teman di sebelah mendengus perlahan. “Sudah namanya pembangkang, kerjanya sudah tentulah membangkang. Tidak kira betul atau salah.”

“Tapi kau kena faham, tempoh kerajaan sebelum pilihanraya akan datang ialah empat tahun sahaja. sekarang ni sudah pun setahun, ada tiga tahun lagi untuk buktikan pada rakyat apa yang mereka boleh lakukan.”

Temannya berdehem, melegakan tekak. “Betul juga. Pilihanraya lepas, rakyat sudah tunjuk kuasa, empat tahun lagi, janganlah mereka pula di tunjukkan jalan.”

“Sebab itulah orang kata, inilah masa buat kerja, tunaikan janji, tunjuk pada rakyat kebolehan mereka. Bukan sahaja hasrat mahu kekal kuasa, tapi kerana amanah yang telah di beri oleh seluruh rakyat jelata. Kalau cakap berdegar-degar, hasilnya tiada, usahanya kurang, apakah mampu rakyat beri mereka peluang pula selepas ini.”

Temannya ketawa kecil. “Kalau nak tahu, itulah ahli politik. Sama ada di pihak pembangkang atau kerajaan, satu pasti membantah, satu pasti menyokong. Mereka jarang sepakat atas sesuatu perkara, malah tidak berusaha untuk bersatu biarpun atas nama kebaikan. Memang ada satu jurang yang memisahkan dan seboleh-bolehnya mereka tidak mahu ada kecenderungan untuk bersetuju

Dia turut ketawa. “Itulah namanya bersetuju untuk tidak bersetuju.”

Kereta terus meluncur laju merentasi laluan yang tenang.

1 ulasan:

Tai berkata...

Hmm, pembangkang, memang dok kerja membangkang sajalah. mana depa ada inisiatif nak sokong walau pun benda tu baik.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...