Rabu, Jun 17, 2009

Satu buku satu hari

Rutin setiap hari selepas solat Subuh ialah, duduk di depan tv sambil tangan memegang novel. Dapat membaca dalam setengah jam pun memadai, kerana minda juga perlu di suapkan dengan makanan yang berzat di awal pagi. Sejak ada tv di rumah, setidak-tidaknya saya jadi ketagih sebentar sebelum bersiap ke pejabat, biarpun tiada Astro. Tetapi biasanya saya tidak menonton, telinga memasang dengar, mata membaca novel. dan sekarang sedang membaca Sandera karya SN ArenaWati. Inilah agaknya kelebihan besar andai mempunyai rumah yang dekat dengan tempat kerja.

Antara ruangan wajib yang saya tonton ialah MHI. Dan saya perasan sejak hampir sebulan yang lalu (atau baru perasan), ada segmen khas di MHI membincangkan tentang buku - Satu buku satu hari atau satu hari satu buku, enttah mana satu. Tidak kiralah apa genre buku - novel, biografi, autobiografi, motivasi, bisnes, self help atau apa sahaja dibincangkan biarpun sekejap. Si pengacara yang telah membaca buku tersebut akan membicarakan perihal buku yang dibacanya. Ini satu usaha yang menarik dan tahniah untuk TV3 kerana memberi ruang untuk buku di bicarakan pada awal pagi. Satu santapan minda yang menyegarkan.

Slot ini juga memberi idea kepada saya yang asyik nak beli buku, tentang buku yang patut dibeli. Mendengar saranan dan keterujaan pengacara terhadap buku yang dibaca, saya turut merasakan keterujaan untuk membelinya. Sebagai contoh Wardina pada suatu hari membicarakan buku Dan Brown, dan beliau menyarankan agar menonton filemnya dahulu sebelum membaca bulu. Perkara yang sama saya lakukan kepada Da Vinci Code, tetapi malangnya belum habis-habis lagi membaca novelnya. Mungkin kerana saya membaca versi e-book di terjemah kebahasa Indonesia yang berjaya saya download dari internet, sukar memahami bahasa terjemahannya.

Walau apapun, tahniah TV3 dan MHI. Slot Satu Hari Satu Buku memang menarik!

.

3 ulasan:

Rozlan Mohamed Noor (RMN) berkata...

Baguslah..tak rugi obses membeli dan membaca buku.

Rozlan Mohamed Noor (RMN) berkata...

Bagus, obses membeli dan membaca buku tak rugi.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Ya...terima kasih. Pelaburan yang besar sebenarnya..

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...