Khamis, Ogos 20, 2009

Gula!


"Emak, di sini tiada masalah gula?" saya bertanya kepada emak sewaktu balik kampung dua minggu yang lalu.

"Tak ada pun. Gula tetap ada," balas emak. Abah yang mendengar perbualan kami tertarik lalu menyampuk, "Felda mana ada masalah gula. Kilang gula di perlis, ladang tebu di Chuping tu milik Felda. Jadi, gula boleh disalur terus ke Felda. Peneroka tiada masalah dengan gula."

Ya, saya lupa. Ladang tebu di Felda Chuping, Perlis itu satu-satunya kawasan tanah Felda yang di tanam tebu. Tanah Felda yang lain ditanam dengan dua tanaman utama - getah atau kelapa sawit (klik sini untuk sumber). Ingat lagi filem KL Menjerit?

Kemudian, daripada apa yang saya dengar, tiada lagi ladang tebu di Chuping. Felda sudah menggantikannya denga getah. Oh, mengapalah disaat peneroka yang menyertai projek tanam semula berlumba-lumba menanam kelapa sawit, Felda beria-ia menanam getah?

Jadi, apa yang kita (pengguna) boleh lakukan? Menunggu dan menunggu. Kalau tiada gula dalam minuman, alamatnya kena letak susu banyak-banyak. Teh tarik misalnya. Lagi teruklah kadar diabetis berbanding H1N1 nanti.

Saya ingat kempen kerajaan dulu-dulu. Mungkin boleh di guna pakai disini juga:
Tujuan utama ialah kerajaan minta kita ubah cara hidup. Ketika bekalan minyak masak tidak mencukupi, kerajaan minta kita guna minyak bukan dari jenis kelapa sawit. Ketika harga minyak petrol naik, kerajaan suruh kita ‘car pool’. Bila tarif elektrik naik, kerajaan minta kita elakkan pembaziran elektrik. Bila gula tiada dipasaran, minta kita kurangkan gula dalam makanan dan minuman.
Apa punya idea!!

.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...