Ahad, Ogos 30, 2009

SMS


Ketika ini saya membaca Lantera Mustika karya Pn Nisah Haron. Ada bahagian yang saya amat terkesan.

SMS bermaksud short message service / system atau sistem pesanan ringkas. Ada yang cuba menafsirkannya sebagai sistem mesej singkat. Melihat kepada maksud, sepatutnya kita perlu sedar yang SMS ialah menghantar pesanan yang ringkas dan seharusnya padat. Jadi, pesanan itu harus ringkas, bukan tulisannya yang diringkas atau dipendekkan.

Benar, saya tidak gemar SMS di hantar dengan menyingkatkan tulisan. Saya menghadapi masalah membaca kependekan yang tidak standard. Lainlah kalau perkataan yang semulajadinya diguna umum seperti kg untuk kampung atau jln untuk jalan. Selain daripada itu, biasanya saya mengambil masa yang lama untuk membaca dan kadangkala mengundang salah faham. Mulalah nak bertempur menerusi teks.

Mujurlah bukan saya seorang menghadapi masalah ini. Beberapa orang teman dan kenalan tatkala berSMS menggunakan tulisan / ejaan penuh. Dan saya rasa, kita harus ambil berat akan perkara ini. Ia boleh merosakkan bahasa. Apa tidaknya, kependekan yang entah apa-apa ini sudah menular dalam e-mel. Jangan nanti kita menulis laporan mesyuarat, tesis, assignment, karangan atau kerja sekolah menggunakan kependekan yang menyakitkan ini.

Ingat, SMS ialah memndekkan mesej, bukan menyingkatkan tulisan.

Dan ingat lagi, bahasa jiwa bangsa!

4 ulasan:

Mat Dunia berkata...

info yang amat berguna....

K.H berkata...

Saya juga berpendapat sedemikian.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Norizwan, boleh disampaikan kepada yang lain :-)

Norziati Mohd Rosman berkata...

Khairulhak H, terima kasih diatas perkongsian

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...