Selasa, November 17, 2009

Teori baru (dan jangan cuplik!!)

Saya meletakkan dua tanda seruan untuk tajuk entri ini sebagai amaran yang ini merupakan Intellectual Property (IP) tahap tertinggi yang teorinya belum dimunculkan dimana-mana media atau terbitan. Diharap, anda yang membacanya memhami betapa mencuplik, meniru, meng-copy-paste atau memplagiat itu satu kesalahan maha besar dalam dunia pengkaryaan. Jika mahu, minta izin dari tuan rumah, bukan main terjah. Tuhan pun marah!

Hari ini saya menerima pencerahan. Berpeluang duduk semeja dengan (bekas) pegawai askar berpangkat tiga bintang, atau Leftenan Jeneral merupakan satu peluang yang hebat. Hebat bukan kerana tiga bintangnya, atau kerana pangkatnya dalam askar, atau kerana kedudukannya dalam ATM, tetapi kerana mutiara ilmu yang beliau keluarkan sepanjang hampir empat jam berdiskusi.

Empat jam, dan kertas catatan saya - walaupun tidak mencatat semuanya kerana merakam - saya rasakan adalah yang paling banyak sejak tamat belajar. Ya, sudah lama tidak membuat catatan tangan sebegitu banyak. Selalunya lebih senang menaip tapi kali ini, menulis tanpa ada rasa lelah.

Beliau bercakap tentang macam-macam. Mulanya tentang beberapa prinsip yang terdapat dalam dunia ketenteraan. Oh ya, beliau disini kerana satu misi 'khas' kami bertiga. Ada tugasan menarik untuk saya kerjakan hingga hujung tahun. Jika berjaya, akan terbitlah satu naskhah. Itupun jika saya dengan rela menyahut cabaran.

Kemudian beralih ke bidang agama. Soalan mudah - kenapa kita pergi Haji. Merujuk kepada musim haji, agaknya. Beliau memberikan rasionalnya, dan kemudian mengaitkannya dengan prinsip ketenteraan. Betapa kaitan antara duanya amat menarik, sehingga saya (amat) percaya, Tuhan memang tidak menjadikan sesuatu itu dengan sengaja. Pasti ada sesuatu disebaliknya.

Namun, bila saya menghulurkan naskhah Meniti Jalan Hadapan dan menyatakan temanya adalah rasuah, beliau membuka satu pencerahan maha hebat. Ini adalah pandangan beliau sendiri, dan "minta maaf andai saya salah," katanya.


Beliau bertanya, mengapa banyak negara di Asia mengamalkan rasuah dengan teruk. Beliau menamakan beberapa negara seperti Indonesia, Thailand, Myanmar, Filipina, Kemboja dan Pakistan, kecuali Malaysia, Singapura dan Brunei.

"Proverty," kata saya. Menjawab dalam bahasa omputih kerana diskuis kami dalan bahasa omputih juga.

Dia senyum, menanti jawapan lain.

"Politics?"

"Leadership?"

Semua tekaan bukan jawapannya. Beliau memberi jawapan, dan saya mempermudahkan teori beliau.

Katanya, negara tersebut diperintah oleh golongan military, atau yang dari kalangan tentera. Secara dasarnya, military atau tentera ditugaskan untuk mempertahankan negara, bukannya memerintah atau memimpin sesebuah negara. Military trained to defend the nation, not to run the nation. Oleh itu, mereka menggunakan kekerasan atau paksaan untuk memerintah. They used force. Ini menyebabkan berlakunya kebarangkalian penyalahgunaan kuasa, tendency to cause abuse of  power. Lantas, rasuah berlaku bagi mengimbangi kekerasan tersebut untuk menjadikan keadaan lebih balance dan tenang dalam membuat urusan. Ini akhirnya menyebabkan struktur masyarakat jadi kucar-kacir dan sistem sosial lemah. Natijahnya, rakyat memberontak, negara tidak aman, ekonomi terjejas, infrastruktur musnah, kepimpinan diragui, dan berlaku pecah belah dalam masyarakat.

Cuba lihat kepada Thailand, kata beliau. Negara ini diperintah junta tentera. Berapa kali rampasan kuaa berlaku, juga tindakan yang dilakukan terhadap penduduk Islam di Selatan negara mereka?


Ya, saya segera teringat kepada Myanmar. Junta tentera yang kejam memerintah rakyat secara total sehinggakan ketika dilanda taufan Nargis pertengahan tahun lalu, bantuan makanan dari negara yang simpati ditampal dengan notis mengatakan bantuan itu adalah dari pihak tentera, dan pemerintah tertinggi negara membuat lawatan ke kawasan yang musnah dilanda dengan publisiti besar, yang seolah mengatakan merekalah bertanggungjawab memberi bantuan dan sumbangan, bukan pihak luar. Lihat, betapa korupnya pemerintahan mereka.

Juga lihat kepada Indonesia, yang selepas Order Lama Sukarno dijatuhkan, wujud pula Order Baru oleh Suharto yang telah widely accused of corruption and suppression of political opposition. Selepas 1998, dengan reformasi dan krisis ekonomi yang melanda Asia dengan Indonesia merasa pukulan hebat, Indonesia menjadi lebih terbuka hinggakan dalam tempoh  selepas jatuhnya Suharto sehingga kini (1998 - 2009), mereka mempunyai empat orang Presiden.

Malaysia, Singapura dan Brunei tidak diperintah oleh golongan tentera, maka itu kadar rasuah mereka tidaklah begitu teruk berbanding negara lain diatas. Namun, ia bagaikan menjadi satu tabiat  menjadikan rasuah, duit kopi sebagai satu amalan profesional. Beliau menamakan ia sebagai fact of life vs way of life. Rasuah itu adalah satu fakta dalam hidup, tetapi ia bukanlah satu cara hidup. Maka kita perlu faham kenapa ia berlaku, kerana ia adalah satu fakta. Tiada negara yang terlepas dari masalah ini. Cuma kita tidak boleh menjadikannya sebagai cara atau rutin (way of life), kerana nanti negara boleh musnah dan hancur.

Beliau tidak menyalahkan pihak tentera, tetapi beliau dengan tegas mengatakan tentera tugasnya mempertahan negara. Mereka tidak dicipta untuk memerintah. Tugas itu jatuh kepada pemimpin. Biarlah pemimpin yang memimpin. Setiap pihak telah ditetapkan dengan bidang kuasa masing-masing, jadi janganlah pula membatasi hak yang ada ditangan.

Pandangan beliau ini saya gambarkan sebagai satu teori baru dalam rasuah. Hingga apabila beliau tamat berbicara tentang itu, saya mencelah, "This is your own theory, Sir?"

"Yes," beliau menjawab.

"This is great, indeed. Great. I'd never expect that," saya memuji. Dan pujian itu ikhlas.

Perbincangan bersambung lagi selepas itu. Mujur beliau tidak menyentuh perihal politik, kerana saya tidak mahu muntah dihadapan beliau. Dan sama-samalah kita berdoa agar negara yang kita cintai ini terhindar dari amalan rasuah. Fact of life tidak mengapa, asalkan bukan way of life.

Namun, teori rasuah itu masih terngiang ditelinga saya sehingga kini.


Sekali lagi saya ingatkan, jangan cuplik!

4 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamualaikum Ziati,

Saya sedang memulai membaca penulisan buku tentang Maunah - Kebenaran Yang Sebenar (The Naked Thruth) yang akan mengaktifkan minda sedar dan separa sedar saya untuk kuat menahan gegar neuro-neuro transmisinya dalam memahami keperluan berbohong bagi mengabaikan kesalahan yang tidak dianggap salah yang akan sedia pula menafikan kewujudan Allah sebagai saksi di atas setiap perlakuan kita hambanya yang semakin menjadi 'trend' tabiat berpengetahuan masa kini.

ASaL berkata...

lapis kedua (from my pov) adalah teori tentera tu.
lapis pertamanya ialah krisis kepimpinan.

:)

my 2 sen

naimadnin berkata...

menarik! namun, saya bersetuju dengan kak As. sebab - krisis kepimpinan. akibat - pemerintahan tentera

Norziati Mohd Rosman berkata...

Ok, plot sudah ada. Kausaliti yang menarik. Lalu, mana novelnya?

(Provokatif atau tidak?)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...