Khamis, Mac 18, 2010

Buku: Hatiku Terluka Di Bukhara

Saya ralit membaca novel ini, yang saya beli sewaktu Jualan Gudang Buku dan Majalah Utusan pada awal Februari lalu. Ia adalah antara tarikh yang saya harus ingati dek kerana kemalangan kecil disebabkan kegagalan kaki memijak pedal brek. Fikiran blackout kata omputih.

Hatiku Terluka Di Bukhara karya Wan Hashim Wan Teh seperti pada kulit buku ialah sebuah travelog kaya ilmu. Ia kaya fakta dan sejarah. Benar, jika anda meminati sejarah, mudah sahaja anda hadam novel ini. Jika tidak, pasti anda mengambil masa yang lama untuk menikmatinya. Saya pula rasa amat berbaloi memilikinya, kerana sewaktu dalam proses pembacaan, saya perlu mengGoogle beberapa nama dan fakta bagi mendapatkan maklumat lanjut. Mungkin juga berusaha mendapatkan kesahihan fakta. (Ini bukanlah bermakna saya mencurigai maklumat penulis, tetapi sekadar mengukuhkan ilmu pengetahuan).

Saya dalam proses menikmati beberapa buah karya travelog dan pada pandangan saya penulisan Hatiku Terluka Di Bukhara ibarat sebuah diari perjalanan yang menceritakan pengalaman watak utama (pengarang) - yang mengikuti rombongan sebuah agensi pelancongan - sejak beliau menjejakkan kaki di Moscow, kemudian ke Siberia, Tashkent, Bukhara dan Leningrad. Perlu dingatkan bahawa novel ini berlatar belakangkan masa pada tahun 1983, iaitu ketika tabir besi fahaman komunis masih lagi kuat mencengkam di kebanyakan negara blok komunis khususnya di Soviet Union (yang masih belum berpecah ketika itu). Begitupun, kita tidak akan merasa terasing kerana penulis mencukupkan semua dengan fakta yang perlu sehingga terasa maklumat yang ada tidak membuatkan kita tertanya-tanya atau dibiarkan tanpa jawapan.

Dalam perjalanan dari satu destinasi ke destinasi yang lain, penulis bukan sekadar bercerita tentang destinasi yang dilawati tetapi juga bercerita keistimewaan tempat itu - ibarat pemandu pelancong -  dengan jelassehingga menjadikan saya faham dengan apa yang ingin disampaikan. Malah, banyak pula ilmu yang saya kutip.

Pada awalnya penulis menceritakan sejarah USSR dan Rusia, terutama peralihan kuasa dari zaman Tsar membawa kepada Revolusi Oktober 1917 hingga ke pemerintahan Bolshevik dikuti fahaman komunisme yang diamalkan ketika itu. Pemerintahan beraja dan sistem feudal (pra-revolusi) amat menindas rakyat jelata, menjadikan rakyatnya memberontak dan bersatu menentang kebobrokan kerajan. Dibantu oleh pemimpin yang dirasuki idea komunisme dan sosialisme, mereka menjadikan Rusia sebagai model sebuah negara yang tiada kasta sekaligus mengenepikan fahaman kapitalisme.

Dari sini kita akan tahu bagaimana fahaman komunisme di terapkan pada sekalian rakyat. Mereka tinggal di rumah flat / rumah pangsa yang di subsidi oleh kerajaan. Rakyat membayar pada kadar sewa yang rendah dan mereka tidak digalak membeli. (Ingat, fahaman komunisme ialah memiliknegarakan, oleh itu rakyat tiada 'hak' memiliki). Di sesetengan kawasan, luar kota misalnya (semua) penduduk di sesebuah kawasan bekerja disebuah kilang dan anak-anak mereka dihantar ke asrama / rumah asuhan. Seminggu sekali mereka diberi cuti, pulang ke rumah dan berkumpul dengan keluarga. Pelik juga rasanya amalan ini.

Saya teringat ketika belajar sistem ekonomi di sekolah menengah. menurut cikgu, gaji semua pekerja adalah sama, tidak kira kita ini kategori kuat bekerja atau culas. Tidak hairanlah jika kita dapati ekonomi negara berkiblatkan fahaman komunisme ini tidaklah sehebat mana disebabkan produktiviti yang rendah dan tiada daya saing kerana semuanya disuap dan disediakan oleh kerajaan. Ya, untuk apa bersusah payah jika kerajaan sudah sediakan semuanya?

Kemudian, penulis bercerita pula tentang pemuzik Peter Illych Tchaikovsky dan kegemaran beliau mendengarkan dendangan piano masterpice Rusia ini. Kekerapan beliau menceritakan tentang Tchaikovsky menyebabkan saya mengGoogle dan memuat turun beberapa buah lagu beliau seperti 1812 The Overture, Piano Concerto No. 1 in B-Flat Minor, The 5th Symphony, Sleeping Beauty dan Swan Lake. Rupanya nama beliau di Rusia (dan dunia) menyamai ketokohan Beethovan, Strauss, Mozart dan Bach. Oh, mengapakah saya tidak tahu?

Umum mengetahui tentang Bolshoi balet yang terkenal di Rusia. Penulis menceritakan perkenalannya dengan Johaar Mosaval, warga Afrika keturunan Melayu yang merupakan Senior Principal Dancer di The Royal Ballet of London. Boleh dikatakan beliau adalah penari balet bertaraf dunia dan satu-satunya anak Melayu yang menerima Winston Churchill Gold Medal dari ibu Queen Elizabeth pada 1983. Perkenalan sebelum menyertai rombongan itu boleh dikatakan secara tiba-tiba namun penulis tidak memanjangkan kisah berikutnya.

Ahli rombongan beliau yang datangnya pelbagai negara memberikan penulis peluang berbicara dan nampaknya pelang itu bagaikan lubuk emas. Bayangkan sahaja ketika berbual dengan pasangan daripada Afrika Selatan, penulis di beripeluang mendapatkan gambaran mengenai keturunan Melayu di Afrika atau Cape Malays, dasar aparteid dari pandangan penyokong dan penentang serta serba sedikit gambaran mengenai politik dan ekonomi Afrika yang turut menyentuh mengenai Nelson Mandela. Ketika berbual dengan pelancong Jepun, rupaya beliau merupakan seorang Profesor dari Universiti Kyoto. Apa yang menarik ialah beliau pernah menjejakkan kaki ke Tanah Melayu setahun sebelum Perang Dunia kedua di utara tanah air. Beliau menyamar sebagai penyelidik tumbuhan tropika dari Taiwan di Jabatan Pertanian bahagian botani. Beliau adalah antara seribu orang Jepun yang berada di Tanah Melayu selama enam bulan hingga setahun bagi mencari maklumat untuk diserahkan kepada tentera Jepun sebelum Tanah Melayu diserang. Ya, sangat taktikal dan fakta ini (kehadiran orang Jepun sebelum perang) kita persetujui kemudiannya kerana maklumat itulah membantu Jepun menawan negara kita dengan mudah dan cepat. Namun begitu, perbualan beliau dengan Profesor ini adalah seputar kerisauan warga Jepun itu terhadap pemodenan di Jepun dan Malaysia yang menurutnya merisaukan dan bakal membawa kemusnahan. Perbualan berikutnya ialah dengan sepasang warga dari England yang pernah bekerja di Jabatan Ukur di Borneo Utara (kini Sabah). Pandangan beliau terhadap hutan khatulistiwa, orang utan dan masyarakat di Sabah sangat menarik biarpun ringkas.

Penulis bercerita tentang tempat yang dilawatinya dengan terperinci. Maka lebih elok jika kita mempunyai gambar tempat yang dilawatinya kerana memudahkan pembacaan kita, bukan sekadar membayangkan apa yang ditulis. Misalnya tatkala bercerita tentang St Basil Cathedral, tanpa gambar payah juga mahu membayangkan senibinanya yang dikatakan indah.

Ironinya, Bukhara yang beliau maksudkan dalam tajuk ini hanya muncul pada penghujung bab. Airmata penulis yang tumpah dan hati yang terluka adalah kepada sebuah masjid yang diubah menjadi coffee house, atau pada saya sebuah disko. Bukhara, negara asal Imam Bukhari terkenal sebagai pusat cendikiawan Islam ketika zaman kegemilangan Islam dahulu. Namun dek kerana cengkaman komunis atau mungkin kelalaian bangsa, banyak tempat bersejarah, bangunan bercirikan Islam dan masjid bertukar fungsi, sama ada sebagai muzium atau lebih buruk, disko dan coffee house. Niat asal penulis menyertai rombongan ke Soviet adalah dengan tujuan melihat kesan Islam dan kehidupan penganutnya nampaknya tidak kesampaian apabila di suakan dengan pelbagai perkara yang menyedihkan beliau.

Penghujung bab di selitkan dengan epilog kunjungan penulis sekali lagi ke Bukhrara, kira-kira 17 tahun kemudiannya (tahun 2000). Penulis menceritakan perubahan yang dialami oleh bekas jajahan Soviet itu selepas 'menganut' fahaman kapitalis pada 1993. Sudah banyak bnagunan komersil didirikan, manakala kesan peninggalan Islam pada bangunan terutamanya diperbaiki dan diperkemas.

Secara keseluruhan, saya amat berterima kasih pada novel ini. Banyak ilmu baharu yang saya timba. Meskipun begitu, ada ruang-ruang kosong tidak terisi dan ditinggalkan oleh penulis dan terbiar tergantung tanpa jawapan, contohnya perkenalan dengan Johaar Mosaval yang terhenti setakat itu, misteri 'kehilangan' pemandu pelancong yang ditukar secara tiba-tiba atau kisah dua pasangan Afrika yang bertentangan pandangan terhadap ideologi aparteid mereka. Ada yang dicerita terlalu mendalam, ada yang sekdar menyentuh dasarnya sahaja.

Begitu pun, dengan ilmu yang disuakan dalam novel ini, saya amat gembira biarpun pada awalnya saya menjangkakan lebih banyak kesedihan Bukhara diceritakan dengan mendalam, bukan pada satu bab sahaja. Jika anda mahu memiliki novel ini, saya pasti pelaburan anda amat berbaloi.

Lain-lain ulasan boleh di baca di blog Jiwarasa dan mir_na.








2 ulasan:

ASaL berkata...

saya menghabisi buku ini awal bulan Januari lalu (tidak silap). Pada awalnya agak payah menentukan latar, masanya bukan sekarang tetapi di era komunis Rusia masih megah dan gah. Kemudian setelah dapat merasa suasananya, baru membaca jadi laju.

owh, saya juga sama. saya ingatkan terluka di bukhara akan menjadi rencah penting dalam travelog ini, tetapi cuma dimuatkan dalam satu bab sahaja.

ia pengalaman baru yang menarik, bila membaca travelog, kita diseret untuk memahami hidup di rantau orang lain.

best juga ya dapat merantau.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Merantau sangat menyeronokkan. Jadi, bila nak merantau?

:)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...