Khamis, September 22, 2011

Membariskan aksara

Comfort zone, zon nan selesa pada fikiran saya adalah zon bahaya.

Sehari dua ini saya sedar, bahawa saya hanya boleh menulis dengan lancar dan nikmat apabila jiwa merasa gelisah, kacau, risau, keliru, kecewa, takut, gagal, hampa.

Saya merenung hari-hari semalam yang penuh kecewa, dan saat itulah ilham berpusu-pusu mengetuk pintu kreativiti hingga tidur pun seperti satu kerugian. Saya baca kembali puisi yang diluahkan dan cerpen yang sempat di tulis. Semua mengundang senyum. Mungkin kerana semua berbau emosi. Tetapi itulah titik produktiviti yang sangat mahal buat diri. Saat dimana ia tidak bisa berulang lagi.

SN Usman Awang dalam zaman gelisah dan kecewa dekad 60-an dan 70-an di saat kemuncak mogok Utusan dan protes pelajar berjaya menghasilkan pelbagai puisi bernada santun tetapi sinis. Caranya menegur sangat beralas dan penuh sopan. Tetapi bait katanya sangat pedas dan tajam. Puisi beliau dalam buku Ini Saya Punya Kerja dan Puisi-Puisi Pilihan Sasterawan Negara Usman Awang hampir lusuh saya selak dari satu halaman ke satu halaman kerana takjub dengan pilihan diksi beliau yang pelbagai tetapi tuntas. Beliau polos menegur. Malah tidak gentar dengan bicara yang boleh menggegarkan lawan.

SN A Samad Said dalam novel adikarya Salina lahir selepas kucar kacir perang yang membinasakan. Masyarakat porak poranda, kampung jadi bisu, bandar jadi debu. Kelaparan, kedinginan, penderitaan menjadikan mereka keliru. Masing-masing mementingkan diri sendiri. Kemanusiaan telah musnah oleh bom dan peluru yang membunuh. Derita perang berlanjutan beberapa dekad sehingga zon selesa kembali menutup ruang luka. Kemodenan menjadi raja dalam impian insan.

Namun tidaklah bisa kita memohon berada dalam daerah sukar kerana sudah menjadi tanggungjawab untuk kita meminta yang terbaik buat diri. Soalnya, kitalah yang menentukan arah agar nikmat itu melancarkan ilham untuk selalu mengetuk dan memaksa diri membariskan aksara pada nota-nota yang kosong dan suci. itu tugas saya. Dan saya berdoa untuk itu.

4 ulasan:

jhnrdzi berkata...

Saya juga hanya mampu menulis apabila diri resah. barulah puisi-puisi dan kata itu 'mengalir'.

Tanpa Nama berkata...

saya pula mengarang bila feel tu datang..yang tak boleh angkatnya, ia kekadang datang bila saya sedang culas..herkk..

Norziati Mohd Rosman berkata...

Johan,
Hari-hari resah pun bahaya juga

Norziati Mohd Rosman berkata...

Jenn,
Apa gunanya ada henfon canggih,
kalau diguna update fesbuk sampai jemari letih

:-)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...