Khamis, September 22, 2011

Mimpi Tolstoy

Malam tadi saya tidur lewat. Menjelang dua pagi baru kepala mencecah bantal. Sebelum tidur, saya menyemak buku Buku Kekasih tulisan Shaharom TM Sulaiman. Tiba dihalaman berkenaan penulis Leo Tolstoy, tertera nota pendek saya di hujung artikel: Leo Tolstoy adalah seorang Muslim.

Pengamatan saya adalah berdasarkan pembacaan terhadap novel Haji Murat dan kisah beliau di hujung hayatnya yang berupa perjalanan rohani dan pencarian diri. Saya terlalu percayakan yang beliau seorang Muslim. Lihat sahaja cara beliau menuliskan novel Haji Murat. Ikhlas dan jujur.

Dalam tidur, saya bermimpi Tolstoy datang dan berkata-kata dengan saya. Saya tidak ingat apa yang beliau sampaikan. Mungkin saya mengigau. Mungkin oleh letih membaca.

Saya teringatkan Anna Karenina dan War and Peace. Saya teringatkan bukunya yang sudah diterjemah DBP. Saya teringatkan Dawama.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...