Rabu, November 09, 2011

Bertambah-tambah

Tiga November yang lalu hari ulang tahun kelahiran saya. Ucapan ulang tahun bertalu-talu masuk menerusi SMS, facebook, emel, YM, skype. Saya kurang berminat menerima ucapan sebegini kerana ia mengingatkan usia diri yang semakin bertambah. (Tak mahu rasa tua lah tu...hahaha).

Usia bertambah. Waktu kehidupan di dunia kian singkat. Itulah yang merisaukan. Tapi setakat sedar sahaja tak guna. Kena ada usaha. Barulah boleh menuai hasil.

Emaklah orang pertama hantar SMS. Pagi-pagi lagi sewaktu Subuh belum berakhir. Hajatnya satu sahaja selain ucapan, iaitu doa agar saya menemui pasangan hidup dalam waktu terdekat. Ya emak, anakmu ini sentiasa ingat itu, meskipun anakmu ini tidak pernah berbicara terus terang. Namun usaha anakmu ini terhad dengan doa. Tidak mampu dia berbuat lebih dari itu. Nanti kelam kabut pula bila ada lelaki yang kena pinang, meskipun ia tidak salah. Saya pun tak kata ia salah :-)

Dengan doa, anakmu ini sudah berusaha sehinggalah ia berdiri di hadapan kaabah, di Masjid Nabawi, di Hijir Ismail, di Raudhah, di maqam Nabi Ibrahim, di Gua Hira', di jabal Rahmah, ketika meneguk air zam-zam, ketika memanjat Jabal Nur. Juga setiap hari pada setiap solat, pada setiap sujud, pada setiap detik.

Emak, anakmu ini tak akan berhenti berdoa.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kak zeti, will pray for you!..(zack)

Dessert Queen berkata...

ala,bab yang kau cakap ada laki kelam kelibut kena pinang tu very sweet.bagi aku lelaki melayu memilih...apa kata ko cuba pinang foreigner plak?heheheh

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...