Jumaat, Oktober 28, 2011

Menjawab panggilan

Baca:
Kisah sebelum
Kisah selepas


Untuk mempersiapkan diri mengerjakan ibadah umrah ada dua perkara yang perlu diambil perhatian. Pertama, persiapan mental. Kedua, persiapan fizikal. Itulah dua perkara yang dapat saya simpulkan.

Persiapan mental itu merangkumi kesempurnaan rohani bagi menyedarkan diri tujuan berkunjung ke rumah Allah. Ini bukan sebarang kunjungan, malah bukan semudah sebutan dibibir. Ada orang yang sudah bersedia tetapi tdak mengecapi nikmat sebenar sebaik sahaja tiba di Makkah mahupun Madinah. Tidak dapat mengecapi kemanisan dan keinsafan yang sepatutnya dirasakan oleh sesiapa yang berdiri dihadapan Kaabah. Oleh itu, para jemaah sangat digalakkan untuk memperbanyak amalan sebelum pergi, bukannya selepas pergi. Proses membersih dan memcuci hati bermula di tanah air, berterusan di sana dan membawa semangat itu pulang dengan lebih hebat.

Persiapan fizikal terbahagi kepada barang keperluan yang perlu dan juga kesihatan diri pada tahap terbaik. Setiap jemaah perlu mengambil suntikan khas yang diwajibkan oleh kerajaan Arab Saudi untuk sesiapa yang masuk ke negara itu. Beruntung saya ketika kursus kerana doktor telah sedia menunggu membuat suntikan kepada sesiapa yang mahu. Saya melihat buku kecil yang diberi: meninggococcal ACYW 135 Vaccines yang tahan dalam badan selama tiga tahun. Dalam tempoh itu, jika diizinkan Allah ke Makkah lagi, tidak perlulah saya mengambil suntikan ini. Memadai membawa buku yang bertandatangan doktor ini. Mana-mana klinik kerajaan atau swasta ada memberi perkhidmatan ini, bezanya pada harga sahaja.

Dengan bantuan beberapa buah buku hasil cadangan kawan-kawan, pengetahuan dan kecintaan saya terhadap dua Tanah Suci ini semakin kuat. Hati kian tenang dan fokus semakin terarah kepada tujuan melaksanakan ibadah dengan tumpuan seratus peratus. Untuk lebih mengetahui dan memahami, dua buah buah buku yang cantik dengan gambar dan lengkap keterangan oleh Ustaz Basit Abdul Rahman ini sangat membantu. Buku Makkah Al Mukarramah: Kelebihan dan Sejarah  dan Madinah Munawwarah: Kelebihan dan Sejarah bercerita tentang sejarah kedua bandar ini dengan terperinci dan teliti. Saya nasihatkan kepada sesiapa yang mahu ke sana untuk membaca buku ini dan bawalah sekali ke sana. Anda pasti tidak kecewa kerana segala fakta lengkap dan sahih, malah boleh membantu memahamkan sejarah dan kepentingannya tatkala dibawa melawat kesekitar tempat bersejarah yang ada disana.

Bercerita tentang barang-barang yang perlu, saya jadi gusar. Habis semua laman web kedai yang menjual barangan kelengkapan haji/umrah saya terjah tetapi wujud perasaan tidak selesa. Ada soalan yang tidak jelas jawapannya berlegar-legar dalam kepala. Saya mengambil inisiatif menghantar mesej menerusi emel keseorang kenalan FB yang telah berkunjung kesana pada penghujung tahun lalu. Dia menjawab soalan saya panjang lebar. Kemudian kami bertukar no telefon. Selepas berbual, segala persoalan itu terjawab sudah. Untuk beribadah, saya hanya membawa dua helai jubah dan dua pasang telekung serta seluar panjang untuk memudahkan perjalanan. Jubah tambahan boleh dibeli terus disana. Jadi saya berjaya meminimumkan saiz beg. Malah tak perlu masuk bagasi pun. Waktu balik itu lain cerita.

Tiba di Madinah beberapa minit sebelum azan Subuh berkumandang. Letih perjalanan terasa tetapi perasaan syukur mengatasi segala-galanya.


Sewaktu kursus yang singkat - bukan kursus pun, cuba pemberitahuan akan jadual disana - Tuan Haji pengendali jemaah memaklumkan beberapa perkara penting kepada ahli rombongannya. Perkara utama ialah ubat-ubatan. Dapatkan bekalan ubat yang mencukupi untuk diri sendiri kerana spesifikasi ubat disana tidak akan sama dengan apa yang kita makan di tanah air.  Dapatkan bekalan tambahan di klinik khususnya orang perempuan untuk memudahkan beribadah. Di klinik berdekatan rumah, saya diberi lapan jenis ubat-ubatan pada harga kurang RM 100. Klinik ini memang terkenal dengan kemurahan hati doktornya terhadap pesakit, dan memang sentiasa penuh dengan pesakit yang menginginkan perkhidmatan pada harga murah tetapi baik. Ubat atuk, demam, selsema, sakit badan semuanya dalam bentuk pil yang cukup untuk sepuluh hari.


Saya tidak berapa senang dengan kursus singkat yang dilaksanakan kerana tidak memperincikan ibadah yang dilaksanakan sebaliknya terarah kepada jadual perjalanan dan ziarah. Saya mengadu kepada teman, malah timbul rasa marah dan tidak adil. Namun hikmahnya sangat bagus. Saya berusaha menambah ilmu, mencari, membaca, bertanya dan menggandakan kefahaman agar saya dapat mengecapi peluang yang semaksimum mungkin.
Subuh yang sepi di Makkah al-Muakrramah. Pada waktu biasa, kawasan ini hingar bingar dengan manusia dan kenderaan. Suara Imam jelas kedengaran menyapa telinga. Belum daftar masuk hotel, rasa tidak patut tinggalkan bagasi begitu sahaja. Sabar menunggu waktu ke Masjid Nabawi

Syukurlah apabila disana, keyakinan dan kesihatan berada pada tahap yang terbaik. Semua aktiviti dapat saya laksanakan dengan cemerlang (beri markah buat diri sendiri), malah saya puas hati dengan apa yang terhidang. Tabiat suka menjelajah tempat orang saya teruskan di Tanah Suci. Oleh kerana perlu berteman sepanjang masa, maka saya ketepikan aktiviti biasa berseorangan melihat dan menikmati suasana. Itu pun beberapa kali berjaya melepaskan diri dari teman-teman dan meneroka kawasan yang asing. Stukurlah tidak ada apa-apa yang berlaku. Dan syukurlah, Allah memberi peluang yang hebat di Tanah Haram ini.

Oleh kerana meletakkan tenaga dan keupayaan fizikal seratus peratus di Tanah Suci, saya serta merta diserang demam panas sebaik sahaja menjejakkan kaki ke KLIA. Dalam kereta pulang ke kampung pun saya dah merasa meracau-racau dan menggigil. Baki cuti yang ada berjaya meredakan demam tetapi hampir dua minggu juga nak sembuh sepenuhnya. Teman serombongan ketawa bila saya bercerita keadaan diri. "Kamu tu penat sangat kat sana. Tak ingat tidur, rehat, makan." Saya senyum. Peluang begini mana boleh dilepaskan begitu sahaja, bisik hati saya.

Melihat kepada giliran haji tahun 2032, saya mahu mempercepatkan tahun pemergian. Pergi pada waktu muda, banyak kelebihannya. InsyaAllah



Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...