Jumaat, Oktober 07, 2011

Memang budak-budak sekarang stres

Selesai urusan di mesin ATM, seorang rakan menghantar SMS mengajak jumpa di sebuah restoran. Malam masih awal, dapat segelas teh tarik pun sedap juga.

Kami berbual-bual seperti biasa sambil saya mengambil majalah yang baru tiba ke peti posnya petang tadi. Entah macamana, terkeluar pula topik dari akhbar Utusan Malaysia hari ini yang menyampah untuk saya baca tetapi terpaksa baca, yang saya kerling sepintas lalu di pejabat tadi - Tahap stres pelajar kita tinggi.

Rakan saya ini sorang ibu beranak dua, tidak bekerja kerana perlu dialisis setiap empat jam (baca: tiada kerja sesuai untuk orang berpenyakit sepertinya) dan bertugas mengambil-hantar anak dari sekolah - dengan lancar mengulas meskipun saya tahu, dia tidak baca akhbar tersebut.

"Macam mana tak stres, cuba kau tengok jadual harian budak-budak sekolah sekarang," katanya sambil matanya dibuka luas-luas, menampakkan dia sangat suka dengan isu ini.

"Sangat berbeza dengan kita dulu. Akak ingat lagi, dulu kita pergi sekolah pagi, bila balik terus makan dan solat. Lepas tu kita tidur. Tengahari kita tidur tau."

"Sebab mak bapak kita pesan setan bersepah tengahari." Saya mencelah. Tapi dia tidak mengiyakan pula.

"Lepas bangun tidur, kita solat Asar lepas tu pergi main. Bila maghrib, kita solat, kemudian buat kerja sekolah. Kemudian kita tidur."


Dia berhenti mengambil nafas. Teringatkan aktiviti waktu kecil agaknya. Saya tidak menyampuk tetapi teringat yang jadual hidup saya ketika sekolah dulu pun begitulah.

"Budak sekarang, lepas sekolah bukan nak tidur tapi tengok tv. Emaknya ajak tidur (sebab dia tidak bekerja) tapi tak mahu. Seronok tengok tv. Bila petang nak main dengan kawan-kawan. Bila dah masuk malam, nak buat kerja sekolah atau baca buku tak lalu sebab dah penat main, mengantuk, langsung tidur. Pergi sekolah esoknya cikgu marah sebab tak siap kerja rumah. Macam mana budak tak stres?"

"Itu belum lagi yang sekolah pagi dan petang," tambah saya.

"Hah, anak akak yang sulung masa UPSR tahun lepas sekolah sampai petang. Malam nak pergi tuisyen. Dia nak periksa rasa stres, mak bapak dia pun stres. Nak jaga jadual sekolah dia, kemudian nak pastikan dia pergi tuisyen. Buku ke mana, kerja rumah kemana."

Saya pun fikir, memang sekarang ini pelajar sekolah dah macam pekerja pejabat. Mak bapak keluar pagi, pagi jugalah mereka ke sekolah. Kemudian balik ke rumah transit. Makan, tukar baju dan pergi sekolah agama. Yang tidak ke sekolah agama, biasanya sekolah kebangsaan melarat sampai pukul dua atau tiga petang. Dapat balik rumah pun selepas mak bapak sampai rumah. Kadang petang, kadang malam. Bukan sekali dua saya terserempak dengan ibu bapa yang bawa anak makan malam dengan baju sekolah masih di badan.

Ibu bapa yang tertekan di pejabat kemudian membawa balik tekanan itu ke rumah. Anak-anak yang asalnya sudah stres menyerap tekanan mak bapak. Maka tidak hairanlah banyak rumah tangga berantakan, pelajar bunuh diri atau histeria di sekolah. Semuanya kerana stres.

Maka benarlah kata rakan saya itu, jadual kita semasa kecil itulah yang bagus dan baik. Tidur siang itu baik untuk menyegarkan semula badan untuk separuh masa kedua kehidupan sebelah siang. Kita di pejabat pun punya pilihan untuk tidur sekejap pada waktu rehat. Dalam Islam pun di sebut qailullah - tidur sebentar sebelum zohor. Boleh recharge tenaga untuk menyambung kerja kemudiannya. Jangan tanya saya bagaimana nak tidur di pejabat. Letak kepala atas meja pun cukuplah. Kalau ada surau, boleh letak badan elok-elok. Tetapi sudah namanya tidur sebentar, dapat lelapkan mata sekejap pun sudah memadai. Potonglah masa makan yang sejam itu. Bukannya sejam duduk di kedai makan sahaja. Dan bila cukup sejam barulah balik ke pejabat dan solat zohor. Kalau begitu jadi sejam setengahlah waktu rehatnya.

Atas sebab tak tidur sianglah agaknya, memang ramai yang jadi setan. Termasuklah yang ponteng sekolah dan pergi tonton video lucah.



Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...