Jumaat, Oktober 21, 2011

Aktiviti sosial di meja makan

 Tuan Jiwa Rasa yang cool

 Makan, buku, kamea, BB, ipad, henfon

 Menu kami. Tak boleh tambah kerana kedai dah tutup

Dari meja ke meja. Starbuck? Kenapa marah kami yang minum. Marahlah kerajaan yang beri lesen dan kebenaran buka

Kami berjarak jauh. Jumpa di Facebook. Jumpa di Goodreads. Masing-masing membaca. Juga bercerita. Kemudian berjanji temu di KLCC. Kuala Lumpur - cabaran utama usai waktu bekerja ialah kesesakan jalan raya. Memang meletihkan. Dua jam berperang di atas jalan, akhirnya tiba. Selepas solat Maghrib, kami pun bergandingan di La Cucur.

Tuan Jiwa Rasa, saya berkenalan denganya di blog. Ketika itu FB belum wujud. Blog beliau antara blog wajib untuk saya lawat setiap hari meskipun beliau tidak menaikkan entri baharu. Baca posting lama pun memadai. Blog beliau berkenaan buku yang dibaca saban waktu. Beliau pecandu buku yang tegar. Kita boleh saksikan kecintaan beliau kepada buku dan semangat membacanya yang utuh dengan melihatkan senarai buku yang dibaca dan ulas dalam FB. Laju dan pelbagai. Buku ulasan beliau sentiasa menjadi panduan untuk saya memilih buku yang akan dibeli kemudiannya.

Dan kemudian - secara tiba-tiba - beliau semakin jarang berblog. Dan akhirnya, hingga kini, tiada lagi posting baharu. Namun begitu, GR menjadi medan baharu apatah lagi dengan FB yang kian mendekatkan para pembaca buku dengan 'perpustakaan maya'.

Saya tidak pernah bertemu beliau tetapi suatu hari dalam tahun 2007 atau 2008 saya berpapasan dengan beliau di Perpustakaan Selangor ketika beliau menjadi ahli panel untuk forum Pecinta Buku. Hati saya tergerak mengatakan itu tuan Jiwa Rasa kerana sebelum itu, tidak ada sekeping gambar pun yang boleh mengecam beliau. Kami bertemu di dunia blog menerusi bacaan dan buku-buku, buka menerusi foto atau wajah yang memudahkan pengecaman :-) Namun begitu, saya tidak sempat mendengar sesi beliau sebagai ahli panel kerana perlu bergegas menemui kawan.

Kemudian medium FB dan GR menjadi medan baru. Semakin rancak di GR dan FB, kami bersama ulat-ulat buku yang lain semakin terasa rapat dan dekat. Bukulah yang menyatukan. Dan buku jualah yang bisa memisahkan.

Minggu lalu kami bertemu di La Cucur bersama beberapa kenalan. Beliau bertugas di Kuching dan menghadiri mesyuarat di KL. Apa yang pasti, setiap kali turun, beliau akan memperuntukkan waktu menemui teman yang menyapa di ruangan maya. Dan pertemuan itu pasti indah dengan kemurahan hati tuan Jiwa Rasa menghadiahkan buku-buku yang dibeli kepada kenalannya.

Terima kasih untuk pertemuan kecil ini.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Patutlah asyik terbatuk-batuk sahaja. Ada orang sebut rupanya.. ;)

Terima kasih sudi datang jauh-jauh. Lain kali kita jumpa lagi.

Norziati Mohd Rosman berkata...

Terima kasih memanggil saya sekali. Kerana buku, lautan api pun sanggup redah :p

(sanggup ke???)

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...