Ahad, Disember 11, 2011

1427 - 1433

Blog masterpiece ini berusia tujuh tahun pada satu Muharram 1433H yang baru berlalu. Setiap kali kalendar hijrah bertukar, saya akan ingat waktu ia dilahirkan. Dan saban tahun, saya akan raikan dengan entri khusus memperingati kelahirannya.

Sudah tujuh tahun, dan rupanya saya dah tersilap mengira usia blog ini. Saya congak balik usianya...

1427 - satu
1428 - dua
1429 - tiga
1430 - empat
1431 - lima
1432 - enam
1433 - tujuh

Kalau orang ada anak, dah masuk tahun satu. Sudah ada dua tiga orang adik beradik. Sudah bijak mengatur bicara. Begitulah juga dengan blog ini. Awalnya banyak berkisar tentang diri sendiri. Lingkungan dekat dan sekadar yang terhad dengan pandangan mata. Tentang kawan-kawan, diri sendiri, kemarahan dan kebencian. Kemudian perasaan jemu menguasai diri menjadikan saya mengubah hala tuju blog. Kisah kecil-kecil nak buat apa bagi orang baca. Simpan untuk diri sendiri sahaja. Biarlah diri sendiri yang tahu.

Saban tahun meraikan ulangtahun blog ini, saya akan muhasabah diri semula. Apa yang telah dan sepatutnya saya buat. Apa yang perlu saya perbaiki. Juga memperbaiki tujuan blog. Ia bukan untuk bercerita hal diri, atau seputar peribadi. Ia medan saya mengasah imaginasi. Merupakan ruang saya bercanda dengan kata. Sehingga takah-takah perbezaan itu kelihatan nyata dari setahun ke setahun.

Saya tidak akan padam atau tinggalkan blog ini meskipun dihambat Facebook atau twitter. Memang Facebook melekakan, tetapi kitalah yang harus menguasainya agar tidak terpesong menggunakannya bagi membazirkan masa. Saya akan tetap naikkan entri meskipun ia pendek atau cuma sekeping gambar. Ia adalah proses pembesaran saya di khalayak maya.

Selamat ulangtahun, masterpiece.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...