Jumaat, Disember 23, 2011

Kertas dalam wayar

Bila cuba mengingatkan kembali kenangan waktu sekolah, saya teringat satu soalan bertahap cepu emas yang saya tanyakan pada cikgu. Ketika itu saya dalam tingkatan empat Bersih. Kelas Perdagangan dan cikgunya lelaki. Kami sedang belajar tentang topik perniagaan (lebih kurang begitulah) dimana cikgu menyenaraikan  peralatan yang digunakan dalam menjalankan perniagaan, contohnya telefon, mesin faks, mesin fotostat. Kiranya ini adalah peralatan yang perlu ada bila nak memulakan perniagaan, semacam aset yang menjadi overhead cost.

Cikgu pun menyebut mesin faks. Sebagai seorang pelajar luar bandar yang tak pernah keluar dari lingkungan Felda, kurang melihat barang elektrik atau elektronik kecuali tv dan radio, maka nak membayangkan rupa mesin faks agak susah. Tv pun sebelum itu pakai bateri yang perlu dicas (entah betul ke tidak perkataan ni) bila kuasanya semakin lemah. Seterika mula digunakan ketika masuk sekolah menengah. Itu pun pinjam jiran punya. Hatta telefon di rumah pun baru sahaja boleh digunakan selepas tiang-tiang yang menyambungkan wayar-wayar telefon berjaya di tegakkan oleh Jabatan Telekom Malaysia (sebelum diswastakan menjadi Telekom Malaysia dan kemudiannya menjadi TM).

Mesin faks. Macamana rupa mesin faks? Bagaimana agaknya mesin faks boleh menghantar kertas dari lokasi A dan diterima di lokasi B? Bagaimana kertas yang keluar di lokasi B boleh keluar sebijik-sejibik sama dengan apa yang kita masukkan di lokasi A. Eh, biar betul! Dan paling tak logik, bagaimana kertas yang masuk ke dalam mesin faks boleh melewati wayar yang melingkar bergulung-gulung di angkasa yang sambungkan menerusi tiang-tiang. Saya jadi hairan tahap maksimum.

"Kertas masuk ikut wayar ke cikgu?" Begitulah antara soalan dari orang tak berapa cerdik. Payah sungguh saya nak terima hakikat mesin faks boleh menghantar kertas.

Agaknya cikgu pun dah tak tau cara nak jawab soalan saya. Jadi dia pun bagi analogi tahap superman.

"Macam telefon juga. Macamana agaknya suara kamu boleh melalui wayar yang bergulung-gulung tu? Fikirkan!"

Saya tepuk dahi. Kena checkmate!


***
Sekarang ini, setiap kali guna mesin faks, saya mesti teringat jawapan cikgu. Kalau budak zaman sekarang tanya, saya akan bawa mesin faks yang dah rosak terjelepuk di stor. Senang cerita!

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...