Selasa, Oktober 15, 2013

Buang?

Pernah satu waktu saya menetapkan untuk buang dan mesnyisihkan banyak benda yang menempek diri sepanjang hari, sepanjang hidup. Antaranya ialah fail yang menumpuk dalam laptop yang beberapa kali memberi amaran merah. Apa bila fail dialihkan ke dalam hardisk mudah alih, hardisk pula penuh. Thumbdrive ada tujuh batang, eh unit (apa penjodoh bilangan thumbdrive?). Saya tak gemar menyimpan dalam CD kerana selalu bermasalah bila membukanya. Oleh itu, filem yang dimuatturun atau gambar yang beribu-ribu keping semuanya duduk dalam hardisk.

Begitu juga hobi lama mengumpul keratan akhbar dan membuat buku skrap yang bermula sejak zaman berhingus di sekolah rendah. Semuanya masih elok tersimpan di rumah sendiri yang mengisi satu kamar khusus untuk buku skrap dan fail. Atau sebenarnya dua bilik jika dicampur denan kotak yang masih belum dibuka.

Kadang kala saya merasa serabut yang teramat sangat dengan segala benda yang menjadi koleksi peribadi. Saya pernah memasang satu fantasi agar segala apa yang saya simpan ini hilang sekelip mata - tak kiralah sama ada ia dihanyutkan banjir atau musnah dalam kebakaran atau tiba-tiba disedut oleh alien dan hilang lenyap dibawa ke angkasa lepas. Ah, sudah namanya fantasi, sebaik sahaja membuka mata, segala fail dan buku skrap masih lagi berdiri elok di hadapan mata.

Saya mempunyai sifat menyimpan pelbagai benda atas sifat kenangan. Tiket bas mini sewaktu di matrikulasi masih elok tersimpan dalam diari. Resit pengeluaran wang ATM jika dihimpunkan sekali boleh mencecah dua inci tingginya. Buku nota kecil yang selalu menjadi ruang catatan duduk diam dalam kotak kecil, diikuti kotak besar. Dalam kotak yang tersimpan di rumah, keratan akhbar pelbagai isu dan bervariasi duduk tersusun sudah berbelas tahun usianya. ada isu khas Piala Dunia, keluaran istimewa sempena Sukan SEA, laporan Perhimpunan agung UMNO, laporan ekonomi dan belanjawan dan pelbagai lagi yang tidak dapat dikategorikan. Namakan sahaja.sukan, ekonomi,politik, agama, dunia dan sedikit hiburan.

Dahulu suratkhabar adalah sumber maklumat saya - ya, ketika saya taat mengikuti berita dan laporan harian. Tragedi 1998 menjadikan saya menjauhi akhbar dan sehingga kini berjaya meminimumkan keratan khabar yang perlu dismpan. Jika tidak, pasti masalah akan lebih besar. Tambahan pula arus teknologi menjadikan akhbar dan laporan digital sebagai sumber bacaan, lalu simpanan dalam bentuk fizikal sudah berjaya mengurnagkan penggunaan ruang. Sebaliknya, ruang maya sentiasa penuh memerlukan perhatian. Termasuklah storan mudah alih.

Barang fizikal cabarannya ialah ruang penyimpanan. Saya bertemu juga insan yang mempunyai hobi seperti ini dan mereka mengakui menyimpan merupakan cabaran yang besar. Selain memakan ruang, cara meletakkan fail dan buku skrap juga perlu betul supaya tidak mengundang anai-anak, lipas atau tikus. Pernah sekali bahan fail saya dimakan anai-anai ketika dudukny amasih di kampung. Terasa nak menangis mengenangkan koleksi simpanan terpecah pecah menjai mangsa seni anai-anai yang menghancurkan.

Dalam zaman digital dengan segala maklumat dihujung jari, FB dan twitter memerlukan kita mengumpul sekian ramai teman untk menjadi ruang interaksi. Twitter adalah tempat untuk kita ikut-mengikut orang yang kita mahu tanpa memerlukan insan itu menerima atau mengesahkan permintaan kita. Ini bermakna, untuk follow atau unfollow bukanlah satu masalah - kita boleh follow bila mahu dan unfollow bila tida mahu, biasanya bila dah benci dan meluat. Tetapi FB memungkinkan kita sapa menyapa dahulu sebelum permintaan teman disahkan. Jika kenal, itu bukan masalah. Tetapi jika tidak mengenali tetapi ingin dijadikan kawan, maka disinilah timbulnya konflik kecil. Terima atau tidak menjadi satu masalah pula. Tidak menerima dikatanyakita sombong. Terima semberono nanti merimaskan pula.

Beberapa bulan yang llau saya sudah memutuskan untuk melakukan operasi pembersihan - mengurangkan kapasiti fail, buku skrap, keratan akhbar, buku, majalah, friends di Fb dan following di twitter. Nampak mudah tetapi baru hari ini saya berjaya mengeraskan hati untuk unfriend dari seramai 1960 kepada hampir 1700. Matlamat saya ialah menjadikannya tiga angka. Anda tidak perlu berkecil hati jika saya unfriend kerana anda masih boleh mengikuti perkembangan saya dengan menekan follow.

Saya terasa bahawa hidup dalam dunia tanpa sempadan ini semakin menyesakkan - terlalu luas dan hilang perasaan insani. Apa-apa sahaja menjadi bahan lelucon. Agama, politik, urusan peribadi semua menjadi permainan. Kita hilang rasa malu. Kita tidak peduli privacy orang lain. Kita dengan mudah memperlekehkan seseorang itu. Tidak pernahkah kita fikri yang nanti kita berada di tempat itu? Apa perasaan kita waktu iti?

Sungguh saya penat berhadapan dengan perkara seperti ini. Jika ada mesin masa, saya mahu pinjam dan duduk dalam zaman 90-an, zaman ketika telefon, internet, fb, twitter, emel, blog, website dan segala-galanya adalah sesuatu yang asing bagi kita.

Benar, saya mahu kembali ke zaman itu.


Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...