Isnin, Mei 25, 2015

Pedagang manusia


Ramai kawan-kawan tanya kenapa saya jarang komen tentang isu semasa kebelakangan ini. Banyak perkara yang memedihkan bila buka FB, khususnya bila melihat fitnah bermaharajalela. Atas sebab itu saya menyahrakan banyak senarai kawan supaya tertapis segala perkongsian yang tidak sah dan sekadar memburukkan keadaan. Jadi janganlah tanya kenapa kena unfriend, tak semestinya putus silaturrahim di luar dunia maya. Fungsi FB sekarang dah berubah, bukan jadi tempat mencari kawan lama ...seperti mula-mula muncul dahulu.
Antara isu yang selalu ditanya pada saya ialah Rohingya. Atas kajian yang pernah saya lakukan beberapa tahun lepas ketika bercita-cita (besar) nak menulis novel tentang masyarakat Rohingya di Malaysia (ah, dah terbengkalai pun), bacaan demi bacaan memahamkan saya apa yang berlaku antara etnik Myanmar, mengapa aung San Suu Kyi diam dan mengapa mereka terpaksa melarikan diri. Isu mereka seringkali masuk ke media massa tetapi tidak ramai yang peduli. Cuma akhir-akhir ini sahaja jadi tumpuan kerana kononnya 'kerajaan tak mahu bantu'. Masalah mereka semakin memberat kerana wujudnya insan yang mengambil kesempatan melakukan aktiviti memperdagangkan manusia - human traffiking - yang lebih teruk keadaannya berbanding perdagangan hamba masa zaman penjajahan dulu.
Kepada kawan-kawan yang bertanya, saya sudah jawab panjang lebar tentang Rohingya. Tambahkan lagi pembacaan supaya kita faham sejarah mereka dan sampaikan kepada kawan-kawan lain supaya dapat maklumat yang betul. Status ini public, kongsilah dan sebarlah untuk kebaikan semua.
Malaysia bukan tak pernah membantu. Ketika Vietnam dilanda perang sekitar tahun 70 ke 80-an, berjuta-juta rakyatnya mencari perlindungan menempuh badai laut China Selatan. Ada yang hanyut hingga ke Filipina, Borneo, Australia, Hong Kong, Indonesia, Thailand dan Malaysia. Kita jadikan Pulau Bidong sebagai penempatan sementara dan mereka dicarikan negara dunia ketiga yang sudi mengambil mereka jadi warganegara. Persatuan Bulat Sabit Merah Malaysia menerima anugerah dunia (dah lupa dari mana) kerana membantu menguruskan kehidupan mereka di Pulau Bidong. (Ini juga antara kajian untuk novel yang dah siap 90% tapi momentum dah lari). Kalau tak tahu, boleh Google kisah 'orang hanyut Vietnam' atau Vietnamese bot people.
Fitnah banyak sangat bila menjadi umat akhir zaman. Carilah sumber yang tepat sebelum mengeluarkan amarah di FB.
*terpanjang pula T_____T

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...