Khamis, Disember 14, 2017

Barisan hadapan: The Front Line

Ahad malam Isnin aku kena ingat selalu kerana ada filem Korea yang menarik untuk ditonton. AKu bukanlah peminat atau penonton filem kerana kau lebih gemar membaca, tetapi aku tahu apa yang mahu aku tonton, bila dan dengan siapa.

Filem malam tadi berjudul The Front Line, sebuah filem perang, perang saudara. Adik aku baru tengok tak sampai sepuluh minit dah memanjat tangga naik ke bilik. AKu yang berhajat nak tengok sekejap boleh menyambung hingga selesai, malah aku Google maklumat hingga puas membaca tentang filem ini.

Ada satu dialog menarik pada pengakhir filem ini yang terngiang-ngiang hingga kini:


+ Kau tahu kenapa kau kalah dalam perang? Kerana kau tak tahu tujuan berperang.


Geleng


- Aku tahu. Dahulu aku tahu. Tapi perang ini terlalu lama sehingga aku lupa apa tujuannya berperang.

The Front Line, filem (2011)


https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Front_Line_(2011_film)

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...