Isnin, Disember 18, 2017

Jalan Pantai Baru

Aku terbaca tentang berita IIUM PJ yang dikosongkan kerana mahu dipulangkan kepada pemiliknya, iaitu Kolej Islam Malaya (nota kaki dalam buku terbaru yang aku kerjakan ada maklumat tentang kolej ini, belilah nanti ya).
Akulah generasi matrikulasi dengan nombor matrik 961xxx yang bertuah (atau rugi?) tak pernah merasa duduk di IIUM PJ. Kampus matrikulasi kami di kampus Lembah Pantai (sekarang IPG Bahasa Antarabangsa) selama dua tahun kemudian terus ke Gombak yang masih dalam pembinaan, belum siap sepenuhnya. Masjid SHAS yang menjadi lokasi Ta'aruf Week kami redah walaupun masih dipenuhi simen, batu, besi, pasir dan pekerja asing (sekitar 1998).
Tiada kenangan langsung di IIUM PJ tetapi pernah menjejakkan kaki, tak sampai pun sepuluh kali, bermalam beberapa hari di asramanya ketika menyertai satu acara sukan peringkat IPTA dan singgah solat di masjidnya bila-bila lalu di sekitar Sekseyn 14. Dan sehingga kini, kawasan PJ masih asing padaku dan boleh sesat barat jika tak guna Maps/Waze.
Selamat pulang ke pangkuan

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...