Khamis, Disember 28, 2017

Za’ba yang tidak kita lihat - 1

Buku: Jejak-jejak di Pantai Zaman
Apabila Za’ba menulis tentang ekonomi Melayu, seawal 1923 lagi dalam sebuah akhbar Inggeris dan pada 1927 dalam majalah berbahasa Melayu, dia menerima kesan yang sangat kuat lantas mendatangkan rasa trauma padanya hingga ke akhir hayat. Za’ba telah dihalang untuk terlibat secara langsung dalam politik orang Melayu, termasuklah yang ada kena mengena dengan ekonomi dan sosial. Selepas menulis tentang ekonomi, antara lain yang sempat Za’ba sertai ialah pertemuan pertama menentang Malayan Union. Selepas itu, pena Za’ba dipencilkan hanya kepada bidang bahasa, terjemahan dan agama manakala hidupnya kongkong oleh pandangan mata-mata (spy). Mulutnya telah ditutup, kakinya telah diikat. Dia tidak lagi dapat menegur bangsanya. British telah ‘memenjaranya’. Malah Prof Diraja Ungku Aziz dalam buku ini memuji Za’ba, dan berkata bahawa Za’ba ‘patut menerima penghormatan daripada generasi ahli-ahli ekonomi Malaysia sekarang’.
Buku ini patut dibaca. Malangnya, selepas diterbitkan dua kali (1987, 2007), siapakah yang perasan apa yang Prof Ungku tulis tentang Za’ba?
Bersambung ...

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...