Rabu, Mei 27, 2020

Membersihkan rak

Pada Syawal kedua, awal pagi saya siapkan invois untuk pelanggan yang membeli dan membayar buku pada penghujung puasa dan pada hari raya pertama (buku terbitan Akademi Jawi). Kemudian saya tonton satu filem. Selepas empat atau lima kali terlelap, maka tamatlah juga filem tersebut. 


Selepas itu nak buat apa? Saya berdiri depan rak, melihat buku, pegang satu, cuit satu. Kemudian saya keluarkan dan masukkan dalam satu kotak. Hajat di hati sudah lama mahu melepaskan buku-buku tertentu, jadi saya terus masukkan gambar buku-buku ini ke dalam grup Kolektor Buku. Tanpa disangka-sangka (ingatkan masih ramai beraya senyap-senyap), mesej dan komen masuk menderu-deru. Jadi tak menang tangan melayan dan menjawab. Sehingga malam, sehingga raya ketiga (semalam) saya masih melayan komen dan tempahan pelanggan. 

Semua buku ini telah disiapkan dan dibungkus elok-elok. Pagi ini sambil beratur menunggu giliran masuk, sempat juga follow up pelanggan yang belum membayar - kerana peraturan ialah mesti dibayar dalam tempoh 24 jam. Ada pelanggan tak perasan mesej masuk ke Messenger, ada yang terlupa sudah menempah, ada juga yang membatalkan tempahan.

Saya melihat rak lagi. Semakin bersemangat nak lepaskan buku-buku lain.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...