Jumaat, Disember 28, 2007

Al-Fatihah

Terkejut bila mendengar berita pagi tadi. Saya kuatkan radio supaya boleh dengar dengan jelas. Betulkah apa yang saya dengar ini, ataupun ada kesilapan nama? (Maklum sahajalah, telinga baru lepas servis).

Bila tiba dipejabat saya buka internet, terus cari laman akhbar. Mmemang sah Benazir Bhutto sudah pergi. Dalam keadaan yang menyedihkan. Satu pengakhiran hidup yang tidak patut bagi seorang pemimpin, tetapi keadaan di Pakistan tidak dapat kita duga. Hari ini disanjung semulianya, esok bila jatuh di keji sebusuknya.

Tidak perlu diulas panjang. Berita ini dan ini rasanya memadai. Dan hingga minggu depan, inilah juga topik utama akhbar. Kita doakan supaya Malaysia tidak menjadi seperti itu. Politik, apa sahaja yang menarik darinya kecuali wang, kuasa dan nama, tetapi juga ada perkara-perkara buruk yang kita sendiri tidak sanggup dengar. Namun yang paling hebat, Islam jugalah yang terpalit nama. Si pembunuh itu mungkin sudah dapat rasakan yang dia sudah berbahagia di syurga. Itu kita tak boleh lah nak buat pengadilan, biarlah Allah yang membalasnya.

Semoga apa yang berlaku ini adalah pengajarannya untuk kita.

Al-Fatihah buat semua mangsa.

.

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...