Rabu, Disember 26, 2007

Disebalik kesakitan

Sakit telinga kiri saya datang kembali. Sama seperti tahun lepas, bila saya tiba-tiba rasa speaker kurang terima respon walaupun pada tahap volume yang sederhana. Ayat yang mudah ialah 'hampir pekak.' Tahun lepas, ia terjadi pada bulan puasa. Asalnya saya biarkan, tetapi semakin lama semakin sakit. Berdenyut-denyut. Nak buka mulut pun tak boleh luas-luas. Saya bukannya takut doktor atau tak suka makan ubat, tetapi selalunya membiarkan kesakitan pada badan kerana biasanya 'baik sendiri.' Antibodi kuatlah kononnya. Oleh kerana dah sakit dan hangin satu badan sudah naik, maka saya pun pergilah ke klinik yang berselang dua pintu dari pejabat. Bukannya jauh sangat pun. Doktor periksa kata ada wax. Bagi ubat titis dua botol kecil dan bayar RM 10, dua tiga hari selepas itu hilang masalah. Mudah.

Itu cerita tahun lepas.

Sakit telinga ini datang kembali, saya rasa sudah lebih dari sebulan (mungkin dua, mungkin tiga). Sepeti biasa, saya biarkan sahaja dan buat tak tahu. Balik raya Aidiladha di kampung, keadaan bertambah sakit. Tambahan pula bila mandi, air masuk ke telinga. Berdenyut-denyut rasa macam nak telan orang. Itu pun saya boleh buat tak tahu. Biarkan, biarkan. Tapi bila kepala dah letak fikiran negatif yang macam-macam, tambahan pula usia tahun hadapan akan betukar angka sebelah depan (alamak!) maka saya sedapkan hati ke farmasi.

"Ear drop satu. Ada wax!" Saya bagi arahan pada ahli farmasi tanpa beri peluang dia tanya apa-apa. Tapi sebotol ear drop berharga RM 15 tu saya lihat lain macam. Tiada batch no, manufacturing date atau expiry date. Mungkin ada pada label tapi saya lihat bahagian itu telah di potong (di buang). Bersoal jawab juga dengan si Cina tu, tapi malas nak soal siasat sanagt, bayar sahajalah.

Namun keadaan tetap sama, malah denyutannya semakin menjadi-jadi. Mulalah saya menyumpah seranah si Cina farmasi tu. Entah-entah ear drop ni dah expired. Sudahlah resit pun tiada, nak claim kita beli di farmasinya pun tak boleh. Saksi pun tiada, kerana saya beli seorang diri. Nasib badanlah, kerana nak kerja senang. Kalau nak baik, jumpa doktorlah.

Pagi tadi saya dah merasa lain macam. Seram sejuk. Eh, tak kanlah sakit telinga boleh menyebabkan demam. Tapi tak mustahil. Dalam keadaan saya ni pun susah nak demam (setahun sekali pun payah..Alhamdulillah), saya tahan juga denyutan di telinga dan juga badan yang dah panas. Satu hari berteka-teki sama ada nak pergi klinik atau tidak, tapi akhirnya saya mengalah. Sebelum jadi apa-apa, baik saya bertindak.

Pukul 5, saya cepat-cepat keluar sebelum ada yang memanggil. Nak pergi ke klinik mana pun saya tak pasti. Lupa pula bertanya man klinik yang sesuai. Saya memandu dalam lebat mengambil jalan lain dari biasa, bila saya kemudian teringat ada satu klinik yang selalu disebut-sebut tidak jauh dari rumah sewa. Bila ambil nombor, sempat juga saya tanya, "Doktor perempuan ada tak?" Jawapannya tiada. Alamak, tapi tak mengapalah.

Bila giliran tiba, saya terus kata pada doktor - "sakit telinga, ada wax agaknya" (memudahkan tugas doktor, bukannya tunjuk pandai ataupun takut..) Doktor pun tak tunggu lama. Ambil satu alat dan teropong telinga. Dia berdiri sebentar sambil memandang saya.

"Mm..banyak wax. Kita buat suctionlah."

"Apa?" (bukannya tak tahu makna suction, tapi dahsyat sangatkah sampai begitu? Saya bayangkan dapat ubat titis seperti dahulu).

"Buat suction. Mungkin sakit sikit," kata doktor.

"Nak ke?" Dokto minta persetujuan. Mungkin jika saya kata tidak, dia tidak mahu buat. Saya diam lagi berfikir seketika. Apa salahnya jika untuk kebaikan. Kalau sakit pun, sedikit sahaja. Kalau nak baik pun, saya pasti cara ini lebih mudah dari guna ear drop.

"Bolehlah kot..." saya memberi jawapan seakan tidak pasti.

"Apa? Nak ke?" Doktor bertanya lagi.

"Mmm... bolehlah," saya jawab sambil mengangguk dan jawapan ini meyakinkan doktor. Saya pun menjadi yakin. Tadi ragu-ragu juga.

Dokor memanggil pembantunya dan terus ke bilik belakang. Saya terdiam seketika. Dahulu, ketika attachment di HKL, selalu nampak doktor guna suction pada mulut pesakit yang bertujuan mengeluarkan apa-apa yang menghalang mulut dan pernafasan. Biasanya makanan. Saya bayangkan bunyinya dan kesakitan yang doktor katakan. Hmm...

Doktor mengeluarkan yang saya kira suction machine. Tidaklah kecil, dan tidak juga besar. Ada mesin kecil mudah alih dan disebelahnya sebotol air. Ada satu wayar semacam paip yang disambungkan ke mesin itu. Saya duduk, lalu doktor menghidupkan mesin. Bergegar juga dada, namun saya tenangkan hati. Tapi entah apa yang saya baca pun saya tak ingat.

Menggunakan suction, doktor sedut apa sahaja yang ada di telinga kiri saya. Hasilnya akan masuk ke dalam botol yang berisi air. Ada semacam benda yang menyekat telah ditarik keluar. Mula-mula lega rasanya. Tetapi kemudiannya mula terasa sakit, kerana saya merasakan yang daging telinga saya bagaikan disedut keluar. Aduh... Banyak kali juga telinga kiri disedut, sehingga saya tiba-tiba rasa menjadi manusia normal.

Teruk juga bila lihat isi kandungan yang keluar dari telinga saya yang masuk ke botol. Doktor pun kata banyak. Maksudnya, kritikal juga tahap kesakitan yang selama ini saya buat tak tahu sahaja. Bahaya betul. Kemudian, dibuatnya juga perkara yang sama di telinga kanan. Tapi menurut doktor, telinga kanan tahapnya tidak seteruk kiri.

Semasa disedut, terasa ngilu dan sakit pada tahap minima. Cuma bila keluar dari bilik rawatan, saya rasa menggigil. Mungkin kerasa kesan suction, atau mungkin juga kerana seram sejuk badan yang rasa nak demam. Tambahan pula, hujan diluar mencurah-curah turun. Penghawa dingin yang tak sejuk pun tiba-tiba rasa sejuk.

Duduk sebentar, kemudian nama dipanggil. Saya diberi ear drop dan ubat tahan sakit. Caj perkhidmatan cuma RM 35. Tidaklah mahal mana. Jadi, apa yang saya lengahkan selama ini?

Sampai di rumah, saya keluarkan ubat. Mandi, solat, buka laptop dan siapkan kerja-kerja akhir terjemahan yang perlu dihantar malam ini juga. Alhamdulillah, segalanya selesai. Saat ini, telinga sudah kurang denyutannya. Namun menurut doktor, telinga kiri saya pelik, kerana ada banyak 'sawang-sawang putih seperti sawang pada dinding.' Hmm..pelik juga. Tetapi saya mahu habiskan dahulu ubat tahan sakit dan ear drop supaya tidak timbul masalah lain pula selepas ini. Dan Alhamdulillah, speaker saya sudah kembali normal. Volume pada tahap minima pun boleh dengar. Cuma ada sakit sedikit kesan dari suction. selebihnya, legaa..

Jadi, semasa menaip ini, saya teringat sesuatu. Mengapalah saya melengahkan diri dari berjumpa doktor? Bukankah penyakit itu mudah dikesan jika bertindak dari awal. Pada tahap usia sebegini, ada baiknya andai saya lebih sensitif terhadap segala perkara yang pelik pada tubuh badan. Kalau kereta mengeluarkan bunyi pelik pun dah risau, mengapa pula tubuh badan saya tidak boleh sensitif?

Hmm..insaf juga. Tapi biasalah kita ini manusia. Selagi tak merasa sakit, selagi itulah dibuat tak tahu atas apa sahaja yang berlaku. Dan kesakitan ini sebenarnya menginsafkan. Nampak sahaja kecil, tetapi saya harus lebih berhati-hati. Tambahan pula dengan tekanan kerja yang lain macam, dan tahun hadapan pula saya bertukar posisi dengan tambahan tanggungjawab, maka saya perlu lebih sensitif. Apatah lagi berada dalam lingkungan orang-orang yang sakit dipejabat, sekejap demam, sekjap MC, sekejap masuk hospital dan ubat yang pelbagai jenis, cukup menginsafkan. Dan saya juga sudah mula menukar gaya pemakanan dan membetulkan menu harian supaya nampak lebih menyihatkan. Untuk kebaikan diri sendiri juga.

Namun, pencegahan lebih baik dari merawati. Sesungghnya di sebalik kesakitan itu, ada keinsafan.

1 ulasan:

Mohamad Farez Abdul Karim berkata...

salam akak,

saya respon dalam blog je la.

no tepon saya 012-9367296.

Cikgu FT sms saya, dia kata ada kelas 19 n 20 jan. da bagitau kat zul dan syukri. no hidayah saya takdak.

peace!

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...