Khamis, Disember 13, 2007

Tawakkal, dan biarlah tepat pada situasinya - 2

Entah mengapa, kata-kata tawakkal sahaja bermain di kepala. Dan saya mengulangi lagi doa yang sya reka sendiri - berdoa supaya tidak hilang, bukannya andai ia hilang, digantikan dengan yang lain.

Saya menarik nafas. Tawakkal. Mee dalam pinggan masih bersisa. Tekak rasa berat mahu menelan, kerana ada perkara lain yang lebih penting untuk dihadam. Saya mengambil telefon, mencari nombor si pemanggil tadi, lalu menghantar pesanan:
"Salam. Terima kasih kerana memaklumkan. Rasanya saya tak sempat nak patah balik. Saya tawakkal sahaja, semoga Allah menjauhkan saya dari perkara yang buruk. Terima kasih atas usaha encik. Hanya Allah yang dapat membalas jasa encik. Terima kasih."

Sent.


Balasan tiba hanpir setengah jam kemudian.

"Saya bukannya apa kita ni sebangsa dan seagama, saya bukannya tak nak tolong tapi sebab saya tengah menjalankan tugas, sama-samalah kita berdoa semoga selamat. Insya Allah"

Dia meletakkan nama dihujung pesanan.

Kemudian saya keluar dari KL Sentral menuju Plaza Sentral. Fikiran saya tenang kini. Tawakkal dan menyerahkan segala-galanya kepada Allah. Kepadanya saya berserah kini, semoga kereta yang tidak dinaikkan tingkapnya itu selamat tanpa dipecah atau dicuri.

D dalam dewan, saya ketepikan sama sekali tentang kereta. Malah, sempat juga menjamu makan tengahari, menyambung perbincangan lalu berpisah di dalam komuter.

Sebak sahaja punch kad touch n go, saya meninjau-ninjau kereta dari kejauhan. Bayangannya nampak tetapi saya cuba memastikan ia bukan ilusi. Bila semakin dekat, saya pasti. Alhamdulllah, kereta saya, dengan tingkap separuh tertutup di pintu kiri jadapan dan sedikit terbuka di pintu kanan, selamat tanpa sebarang perkara buruk. Saya mengelilingi kereta, dan tiad cacat cela.

Alhamdulillah.

Terus saya mengutusi pesanan kepada si pemanggil tadi:
"Alhamdulillah, kereta saya selamat. Semoga Allah memberkati usaha encik dan merahmati kehidupan encik di dunia. Semoga apa yang encik lakukan mendapat balasan baik darinya. Panjang umur, berjumpalah kita."

Saya tidak tahu mengapa saya tidak cuba menelefon mengucapkan terima kasih, sebaliknya sekadar menghantar pesanan. Tetapi petang selepas pulang dari kerja, saya terlihat nombornya pada senarai miscall.

Tak mengapalah. Panjang umur, berjumpalah kita.

Buat pertama kalinya dalam hidup, saya merasai hikmah bertawakkal ke[ada Allah. Tawakkal dan berserah dengan sejujur hati. Alhamdulillah, Dia Maha Mnegetahui dan Maha Mendengar.

Alhamdulillah.

Tawakkal, dan biarlah tepat pada situasinya.


.

3 ulasan:

sis_aflah berkata...

Salam perkenalan,

Saya setuju benar dengan ungkapan "tawakkal, dan biarlah tepat pada situasinya.."

Untuk benar-benar bertawakkal itulah yang sukar.. meletak sepenuh harapan kepadaNya..

Semoga sentiasa diberkatiNya...

Tanpa Nama berkata...

ya ampun, gitu bener... Alhamdulillah enggak jadi apa-apa sih~

Norziati Mohd Rosman berkata...

Ya. Alhamdulillah

Memang menakutkan, tetapi ia adalah pengalaman yang cukup berharga.

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...