Khamis, Disember 13, 2007

Hujan a.k.a banjir

Bulan duabelas ialah musim - cuti sekolah, orang kahwin, budak-budak berkhatan, jemputan kenduri-kendara, musim hujan dan yang tak seronok ialah - banjir.

Di Johor, sebelum Disember 2006, banjir adalah satu fenomena ganjil. Ia wujud di tempat tertentu, sama ada di tepi sungai, di pinggir laut, di kawasan rendah atau di tempat dimana berlaku korupsi dan sesi tutup mata hingga menyebabkan empangan cetek dan sungai tidak di korek.

Itu dahulu. Sebelum Disember 2006.

Ada nostalgia tentang banjir besar sebelum ini sebenarnya. Saya tak berkesempatan nak menulis entri khusus tentang banjir besar tahun lepas. Bukan kerana laptop dihanyutkan banjir, bukan kerana idea hilang di telan bah, bukan kerana penat mencuci dan mengemas rumah, bukan kerana meraih simpati rakyat Malaysia yang mencurah-curah menderma dalam tabung prihatin yang di tubuhkan tetapi lambat dapat sumbangan. Tetapi kerana tak sempat. Saya adalah antara insan yang melihat dan kemudian mendengar cerita dan merasakan beban mereka yang di timpa malang, kerana mereka adalah saudara-mara terdekat saya yang berada di Kg Jawa, Segamat, satu kawasan yang teruk juga di timpa musibah. Dan cerita yang saya ambil dari bibik ialah sewaktu AidilAdha awal tahun ini, iaitu selepas banjir pertama, atau sebelum berlakunya banjir kedua. Saya tidak tahu apa cerita yang berlaku selepas banjr kedua, dan kesimpulan selepas kedua-dua banjir besar itu.

(Lebih kepada birokrasi sebenarnya dan saya amat geram...geram sehingga tidak sanggup menulis entri itu. Tapi tidak kali ini. Geram sampai tak buat pun, tak guna juga)

Nostalgia ini ada saya catatkan dengan tangan sewaktu mengunjungi rumah atok yang masih kukuh berdiri pada banjir besar pusngan pertama biarpun air meninggalkan kesan melepasi paras pinggang dewasa, dan juga melalui gambar yang saya rakam di rumah bibik yang airnya naik melepasi bumbung dan juga suasana di pinggir sungai Segamat di jambatan kedua yang, bila saya tengok memang tak boleh nak percaya, dan memang sungguh dahsyat.

Nantilah, akan saya ceritakan bila sempat.

Dahulunya banjir berlaku disebabkan oleh angin-angin yang turun ke bawah, bukannya ke pantai timur (angin sudah berubah haluankah?).

Bila berlaku banjir lagi sekali ini, saya berkata kepada seorang kawan yang punya ibu bapa juga di Segamat, "Orang Johor ni banyak dosa ke? Cukup-cukuplah tu, pangkah lainlah pula tahun depan."

Dia senyum sahaja.



P/s: Saya bukan anti Johor. Saya darah Johor juga. Lahr di Johor. Kad pengenalan pun 01!

Tiada ulasan:

0002 Catatan India-Kashmir | Menghitung Hari

Januari tahun lalu, sudah masuk fasa berdebar-debar memandangkan tarikh untuk ke India-Kashmir semakin hampir. Mengatur kerja, menyusun buk...